"Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - CNAIR a transmis către Ministerul Transporturilor textul propus pentru a fi inclus ca articol distinct în Legea Bugetului de Stat pentru anul 2019, în vederea asigurării bugetului pe anul 2019 aferent elaborării documentaţiilor tehnico - economice pentru obiectul de investiţie Autostrada Unirii - tronsonul Târgu Mureş - Târgu Neamţ, care este repartizat astfel: credite de angajament 2019: 37.380 mii lei şi credite bugetare 2019: 9.309 mii lei", se arată în documentul publicat pe site-ul MT.

În prezent, CNAIR SA a finalizat documentaţia de atribuire aferentă licitării contractului de servicii privind completarea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş - Târgu Neamţ. Aceasta a fost transmisă către ANAP în vederea analizării şi validării, urmând publicarea anunţului de participare.

Asociaţiile civice care militează pentru construcţia autostrăzii A8 Iaşi - Târgu Mureş au solicitat preşedintelui Iohannis, la finele anului trecut declararea acesteia drept "obiectiv de interes strategic naţional".

Reprezentanţii asociaţiilor "Împreună pentru A8", Pro Infrastructură", "Moldova vrea autostradă" au cerut, prin intermediul unei scrisori adresate preşedintelui României, Klaus Iohannis în data de 19 decembrie 2018, să fie analizată în şedinţa CSAT "cuprinderea în bugetul pe 2019 a sumelor necesare realizării studiilor de fezabilitate, la acest obiectiv de investiţii".

Recent, deputatul PSD Silviu Macovei a susţinut recent că nu va vota proiectul de buget pentru anul 2019 dacă nu sunt prevăzuţi bani pentru Autostrada A8, Iaşi -Târgu Mureş, sau Autostrada Unirii, cum mai este cunoscută.

"Am văzut proiectul de buget şi reacţiile stârnite de acesta, mai ales în privinţa autostrăzii A8 cerută imperios de locuitorii regiunii nord-est. Acum sunt reacţii emoţionale, la cald. Îndemn la calm fiindcă acesta este doar proiectul de buget propus spre dezbatere publică. Pe lângă faptul că avem o lege de finanţare şi construire a autostrăzii, am asistat personal la discuţiile cu conducerea partidului când am fost asiguraţi ferm că vor fi fonduri în acest an pentru autostrada Iaşi -Târgu Mureş", a declarat deputatul Silviu Macovei.

Parlamentul a adoptat, la sfârșitul anului trecut, Legea privind construcția autostrăzii Iaşi - Târgu Mureş (numită şi "Autostrada Unirii").

Preşedintele Klaus Iohannis a declarat, după ce a semnat decretul de promulgare a legii privind Autostrada "Unirii", care va lega municipiile Iaşi şi Târgu Mureş, că este trist că a fost nevoie de o lege pentru ca guvernanţii să facă paşi concreţi.

"Este, însă, trist că a fost nevoie de o lege pentru ca guvernanţii să fie obligaţi să facă paşi concreţi. Nu acesta este scopul legiferării. Realizarea unor obiective de acest fel nu ar fi trebuit să aştepte o intervenţie a Parlamentului, Guvernul fiind cel care deţine toate pârghiile şi resursele pentru administrarea ţării. Faptul că legiuitorul a ales să intervină în această problematică sancţionează de fapt pasivitatea guvernelor de-a lungul timpului şi a celui actual, în mod special, în realizarea unor obiective cruciale pentru dezvoltarea ţării, în beneficiul românilor. Factorii politici ar fi trebuit să dea dovadă de viziune şi să adopte măsurile necesare cu mult timp înainte de celebrarea acestui moment istoric, astfel încât în anul Centenarului să putem circula deja pe Autostrada 'Unirii', nu abia să discutăm despre demararea procedurilor pentru realizarea acesteia", a spus Iohannis, la Palatul Cotroceni, după ceremonia de semnare a decretului de promulgare.
 
Ministrul Finanțelor a asigurat în mai multe rânduri că va aloca toate sumele necesare pentru construcția autostrăzii, pentru ca "nimeni nu poată să aducă o singură dovada de încălcare vreodată a unei prevederi legale".
 
Autostrada Unirii începe la graniţa României cu Republica Moldova printr-un nou pod peste râul Prut şi se termină printr-o conexiune cu autostrada A3 Braşov - Borş, în apropierea oraşului Târgu Mureş.