Această alianţă va da naştere "Siemens Alstom", numărul doi mondial - ca volum - de material feroviar rulant şi numărul unu în domeniul semnalizării.

Trenul de mare viteză (TGV) va deveni, aşadar, franco-german într-o primă fază, însă acordul prevede ca Siemens să poată să treacă de 50,5% din capital după patru ani.

Consorţiul german îşi va duce activităţile feroviare şi va primi în schimb jumătate din capitalul Alstom. Noul grup va fi cotat pe Bursa de la Paris, iar sediul său se va afla în regiunea pariziană, potrivit unui comunicat comun al Alstom şi Siemens publicat marţi seara, la finalul unor şedinţe ale Consiliilor de Administraţie şi de supraveghere ale celor grupuri.

Actualul preşedinte-director general (PDG) al Alstom Henri Poupart-Lafarge va rămâne la conducerea noului grup, al cărui CA va fi alcătuit din şase administratori desemnaţi de Siemens, patru administratori independenţi şi PDG.

Statul francez, în schimb, nu face parte din CA. El este în prezent acţionarul Alstom, prin acţiunile împrumutate de Bouygues, iar în comunicat ”confirmă că pune capăt împrumutului titlurilor (...) şi nu îşi va exercita opţiunile de cumpărare”.

Palatul Bercy a anunţat că ”Guvernul francez susţine apropierea”, iar ministrul Economiei Bruno Le Maire "se bucură de interesul acestei operaţiuni atât din punct de vedere industrial, cât şi în privinţa păstrării locurilor de muncă”.

Pierderea controlului asupra uneia dintre bijuteriile industriei franceze provoacă temeri cu privire la locuri de muncă, alimentate de sindicate.

”Garanţiile s-au schimbat repede”, a declarat pentru AFP Daniel Dreger de la Confederaţia Generală a Muncii (CGT), al doilea sindicat în Alstom.

Această fuziune este ”o necesitate” în lupta împotriva concurenţei chineze, însă ”îngtijorează” pentru că ”va exista o ruptură socială pe termen mediu”, apreciază CFE-CGC, primul sindicat în cadrul Alstom.

În spatele acestei fuziuni planează umbra CRRC, gigantul chinez care bate la poarta Europei şi care ”ar putea să se sprijine pe achiziţia unui constructor european”, afirmă secretarul de stat Benjamin Griveaux.

Un fals “Airbus în domeniul feroviar”

Această alianţă este totodată foarte politică, în contextul în care Emmanuel Macron afişează, de când a fost ales, o voinţă de apropiere de Germania şi şi-a prezentat în aceeaşi zi propunerile cu privire la Uniunea Europeană (UE).

Însă în timp ce Alstom şi Siemens salută crearea unui ”campion european al mobilităţii”, iar Bruno Le Maire evocă un viitor ”campion franco-german al construcţiei de (sisteme de) semnalizare feroviară”, există voci care se opun - atât pe eşicherul stâng, cât şi pe cel drept.

Germania este cea care cumpără Franţa, iar domnul Macron ne întristează”, a reacţionat Laurent Wauquiez, vicepreşedintele Les republicains (LR, dreapta).

Aleşii Frontului de Stânga din Ile-de-France Mobilité - entitatea însărcinată cu transporturile în regiune - apreciază că ”un asemenea scenariu nu are nimic a face cu un Airbus în domeniul feroviar promovat în presă, odată ce nu are la bază vreun control public”.

Operaţiunea urmează să fie finalizată la sfârşitul lui 2018, după obţinerea autorizaţiilor în domeniul reglemntărilor.

Grupul canadian Bombardier ar putea să intre în grup, într-o a doua etapă, cu activităţile sale feroviare, potrivit cotidianului german Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Alstom are 32.800 de salariaţi, iar Siemens Mobility (branşa feroviară) are 27.100. O fuziune între aceste două grupuri a fost deja studiată în 2014, însă a eşuat.

Alstom a preferat să-şi cedeze activităţile în domeniul energetic grupului american General Electric şi să-şi recentreze activitatea în domeniul feroviar.