In ultimele doua saptamani, cotatiile petrolului au fost in continua scadere. De exemplu, un baril de petrol Brent, din Marea Nordului, pentru livrare in noiembrie, costa in jur de 111 dolari. O cotatie mult mai mica fata de 130 de dolari, cat era barilul de titei in primavara, cand benzinarii motivau ridicarea preturilor la pompa prin faptul ca s-a scumpit petrolul.

Marti-dimineata insa, desi trendul era de scadere pe pietele internationale, companiile petroliere au scumpit din nou carburantii. Cel mai mare jucator de pe piata romaneasca, OMV Petrom, a majorat pretul motorinei cu 12 bani/litru, iar cel al benzinei cu 6 bani/litru. Asadar, un litru de benzina Top Premium 99+ din statiile Petrom a ajuns sa coste in prezent 5,73 lei fata de 5,67 lei, pret practicat pana pe 17 octombrie.

Incepand cu luna aprilie, compania OMV Petrom nu mai publica pe site-ul propriu preturile carburantilor. In prezent, Petrom detine un sistem prin care consumatorii pot vizualiza preturile medii din fiecare statie.

In ceea ce priveste motorina, pretul acesteia a crescut cu 12 bani. De exemplu, un litru de Euro Diesel 5 costa in prezent 5,51 de lei, la aceeasi statie, iar sortimentul OMV Diesel poate fi cumparat cu 5,69 de lei/litru.

Prin cresterea preturilor la pompa, Rompetrol a dus un litru de benzina Efix la 5,56 lei. Sortimentul Diesel Alto 55 are insa un pret mediu de 5,91 lei/litru, potrivit datelor publicate pe site-ul Rompetrol Downstream, divizia de distributie a carburantilor din grupul Rompetrol.

Cat despre preturile carburantilor de la LukOil, acestea sunt urmatoarele: benzina EUROLUK 95 - 5.49 lei/litru, iar motorina EURO L DIESEL - 5.51 lei/litru.

Cum explica majorarile companiile petroliere?

“Pretul carburantilor la pompa este determinat de o multitudine de factori variabili, majoritatea independenti de activitatile companiilor petroliere, precum evolutia cotatiilor internationale ale materiilor prime (titei, biodiesel sau bioetanol) sau ale produselor finite, devalorizarea sau intarirea monedei nationale, evenimente sociale sau politice interne si internationale sau situatia economica locala si regionala”
, au spus reprezentantii Rompetrol pentru incont.ro

„Efectul scaderii pretului barilului de petrol, care la finele lunii aprilie inregistra un nivel de 124 dolari pe baril, iar in acest moment oscileaza in jurul valorii de 111 dolari pe baril (descrestere de 10% in aceasta perioada), este anulata de evolutia cursului de schimb leu-dolari, care a inregistrat o crestere cu peste 14%, de la 2.74, la 3.13 leu/USD”, au explicat producatorii petrolieri.

Dar fiind conditiile actuale, „este dificil sa estimam pe termen mediu sau lung o evolutie a pretului carburantilor”, au adaugat cei de la Rompetrol.

"Cotatia internationala a produselor a determinat scumpirea carburantilor", au precizat pentru incont.ro si reprezentantii OMV Petrom.

"Cresterea preturilor la motorina este determinata de majorarea cererii pentru acest produs, iar Romania produce mai mult decat consuma din acest tip de combustibil", a declarat, astazi, Mariana Gheorghe, directorul executiv al OMV Petrom (SNP), citata de Mediafax.

“Cererea de diesel a crescut si preturile sunt o reflectare a cererii si ofertei. In Romania producem mai putin decat este cererea. Este o tendinta la nivel mondial (cresterea pretului motorinei - n.r.)", a afirmat Gheorghe la lansarea de catre Consiliul Investitorilor Straini a Cartii Albe 2011.

In urma cu trei ani se intampla un eveniment asemanator, si anume litrul de motorina ajunsese sa coste mai mult decat cel de benzina. Situatia de atunci a fost remediata in scurt timp.

Citeste si:

Leymah Gbowee, castigatoare a Premiului Nobel in 2011: "New Media da putere femeilor"

"Salariu" de copil cersetor: 17.000 euro pe luna. Unde castiga minorii romi acesti bani