La finalul vizitei nenanunţate pe care a făcut-o la Tarom și la Aeroportul Henri Coandă, premierul Mihai Tudose a declarat că a dorit să cunoască problemele reale ale acestora şi în ce măsură pot fi ajutate acolo unde este nevoie.

Şeful Executivului a precizat că „există disponibilitatea personalului din conducerea celor două societăţi de a restrucura şi de a duce partea de management la alt nivel”.

Nu a fost un control, a fost mai degrabă o vizită. Sunt un simbol al României şi aeroportul şi compania Tarom sunt ca interfaţă pentru oricine vine în România şi îşi formează o primă imagine. Am venit să văd care sunt şi problemele reale ale celor două companii, să vedem în ce măsură Guvernul poate interveni şi ajuta cele două companii. Am vorbit atât cu domnul director de la aeroport, cât şi cu conducerea interimară a Tarom, înţeleg că planurile sunt bune, există dorinţă de muncă, există şi disponibilitatea personalului din conducerea celor două societăţi de a restrucura şi de a duce partea de management la alt nivel. Le urez succes şi i-am asigurat de tot sprijinul guvernamental”, a declarat premierul, potrivit News.ro.

Întrebat care sunt problemele companiei Tarom, Tuduse a spus că acestea sunt foarte multe. „Cineva din echipa care mă însoţeşte a avut o remarcă foarte tristă: «Parcă până acum nu au avut conducere». Acesta este adevărul”, a arătat şeful Executivului.

După reproşurile pe care Tudose i le-a adus ministrului Transporturilor cu privire la Tarom într-o şedinţă de Guvern, directorul general al companiei aeriene, Eugen Davidoiu, a demisionat, în locul lui fiind numit interimar Alexandru Susanu - un director cu vechime în companie, responsabil cu operaţiunile de zbor.

Tudose a decis, săptămâna trecută, efectuarea unui control de către Corpul de Control al primului-ministru la Compania Naţională de Investiţii şi la Tarom.

Premierul Mihai Tudose a afirmat, ulterior, că Guvernul nu intenţionează închiderea sau vinderea companiei Tarom, scopul controlului pe care l-a cerut Corpului de Control al primului-ministru fiind identificarea cauzelor care au dus la pierderile din ultima vreme ale companiei.

Acum mi se pare că Tarom merge mai rău ca anul trecut, date fiind cifrele. A reuşit să aibă o pierdere istorică până acum. Va trebui făcut ceva fiindcă este o companie naţională, este un simbol naţional, şi nu va fi nici închisă, nici vândută. Ea va trebui să intre pe profit şi să se dezvolte”, a spus Mihai Tudose.

El a precizat că a dispus efectuarea unui control din cauza numărului mare de angajaţi, dintre care cea mai mare parte nu este constituită de personalul navigant.

”Corpul de Control al primului-ministru va avea treabă acolo fiindcă, totuşi, sunt 2.000 de angajaţi. Dacă erau o mie de piloţi, era în regulă, dar sunt mai mulţi la departamente-suport, gen marketing. Piloţii produc banii, personalul navigant. Cei care zboară produc banii şi pentru cei de la sol”, a spus Tudose.

Şeful Guvernului şi-a exprimat îndoielile că pierderile companiei ar fi cauzate de condiţiile de piaţă din transportul aerian. ”Sunt companii în România, care zboară, private, lor le merge bine. La a noastră nu îi merge bine. Nu vi se pare că ceva e în neregulă?”, a spus Mihai Tudose.

Tarom estimează că va înregistra în acest an pierderi în valoare de 41,2 milioane lei, în scădere cu 12,3% faţă de nivelul de anul trecut, la venituri totale de 1,32 miliarde lei. Bugetul companiei arată că 2017 ar urma să fie al zecelea an de pierderi pentru Tarom, având în vedere că societatea nu a mai înregistrat profit din 2007.

Tarom a pierdut anul trecut poziţia a doua în clasamentul companiilor aeriene prezente în România, din punct de vedere al numărului de pasageri, în detrimentul Blue Air. Liderul pieţei a fost compania ungurească Wizz Air, iar pe poziţia a patra s-a situat Ryanair.