"Desigur că acţionăm conform aşteptărilor legate de protejarea mediului", a declarat directorul general Andreas Matthae, într-un interviu acordat agenţie austriece de presă APA, citat de Agerpres.

Austria, ţară amplasată în centrul continentului şi fără mari aeroporturi, nu a renunţat niciodată la trenurile de noapte. În urmă cu trei ani, OeBB a preluat vagoanele pe care operatorul feroviar german Deutsche Bahn le-a retras din circulaţie.

În prezent, brandul Nightjet al OeBB operează 18 rute feroviare cu trenuri de noapte precum şi opt rute suplimentare cu partenerii europeni.

Rutele de la Zurich la Berlin şi Hamburg transportă anual aproximativ 100.000 de pasageri.

Transportul feroviar pe timp de noapte, chiar dacă este un produs de nişă, funcţionează, a explicat şeful OeBB. Acesta a adăugat că este în negocieri cu Deutsche Bahn şi alţi operatori feroviari din Europa pentru extinderea graduală a afacerii pe continent.

Din ianuarie, OeBB va opera un tren care va face legătura între Viena şi Bruxelles, apoi urmează o legătură feroviară care va uni capitala Austriei de Amsterdam.

În secolul trecut, trenurile de noapte rulau pe rute precum Paris-Istanbul sau Londra-Veneţia. Însă, pe măsură ce trenurile de mare viteză au permis scurtarea duratei călătoriilor iar apariţia companiilor aeriene low-cost şi a reglementărilor dure impuse de Uniunea Europeană au făcut trenurile de noapte neviabile din punct de vedere, marile companii au renunţat la aceste servicii.

În prezent, însă, după ce activiştii pentru mediu, precum Greta Thunberg, i-au făcut pe oameni să se ruşineze atunci când zboară cu avionul, segmentul trenurilor de noapte dă semne de revenire. De data aceasta nu mai este vorba de un număr mic de călători de lux care călătoresc în trenuri opulente precum Orient Express ci de oameni obişnuiţi şi turişti interesaţi de impactul asupra mediului.

Numărul pasagerilor transportaţi de OeBB pe rutele de noapte ar urma să înregistreze un avans de 10% în acest an însă pe unele conexiuni precum Viena-Zurich s-a înregistrat chiar o creştere de peste 20%.

În prezent, un număr de patru parlamentari germani cer introducerea unor curse de noapte pe ruta Berlin-Bruxelles, pe care OeBB ar putea să le deservească în cooperare cu Deutsche Bahn.

Chiar şi ţara natală a Gretei Thunberg, Suedia, pregăteşte o licitaţie publică pentru noi curse de trenuri de noapte spre alte ţări europene, după ce numărul pasagerilor pentru cursele de noapte dinspre Goetheborg şi Stockholm până în zona arctică au crescut cu 43%.

În luna noiembrie, autorităţile feroviare din Norvegia au recomandat creşterea curselor de noapte, iar elveţienii se gândesc să reintroducă vagoanele de tip cuşetă pe care le-au retras din circulaţie în 2009. În Italia, operatorul Trenitalia, care oferă în continuare curse interne cu trenul de noapte, are de gând să cheltuie 300 milioane euro pentru noi locomotive şi modernizarea vagoanelor. În sfârşit, trenul de noapte Caledonian Sleeper care face legătura între Londra şi Scoţia a fost modernizat.

"În Europa, trenurile de noapte au un viitor din două motive: unul este flight shaming, care îi face pe oameni să se gândească de două ori înainte de a călători cu avionul iar al doilea este obiectivul de a avea o zonă feroviară unică în UE", a spus Francois Davenne, directorul general al Uniunii Internaţionale a Căilor Ferate (UIC).

În aceste condiţii, eforturile OeBB de a-şi moderniza serviciul de tren de noapte pare de bun augur. Noile sale vagoane, care vor intra în circulaţie din 2022, vor mai multe cuşete, mai multă intimitate, cabine de lux cu paturi mai mari şi compartimente accesibile persoanelor cu cărucioare.