"14% dintre detinatorii de telefoane mobile din Europa Centrala si de Est detin un smartphone. La o privire mai atenta, cea mai mare incidenta a detinatorilor de smartphone este intalnita in Slovenia, Turcia si Lituania, in timp ce in tari precum Slovacia, Ucraina si Romania procentul detinatorilor de astfel de modele este modest", arata GfK.

In Romania, pe piata telefoniei mobile activeaza Orange Romania, Vodafone Romania, Cosmote Romania, Telemobil si RCS&RDS.
La finele lunii iunie, primii patru operatori aveau peste 25 milioane de clienti.

Insa, la nivel local, operatorii au date diferite fata despre vanzarile de telefoane. Spre exemplu, directorul comercial pentru segmentul persoane fizice al Vodafone Romania, Mihai Ghyka, spunea, la inceputul lui octombrie, ca rata de penetrare a telefoanelor inteligente (smarphone) in Romania se situeaza in jurul valorii de 5%, comparativ cu 8% la nivel mondial, cifre mai mari fiind intalnite in statele mai dezvoltate.

In ceea ce priveste vanzarile pe 2010, in iulie, directorul comercial al operatorului Cosmote spune ca telefoanele mobile inteligente au inregistrat o cota de piata de aproximativ 10% din totalul celor 3,5 milioane de aparate vandute. "Aceasta cota a cunoscut o crestere importanta anul trecut, intrucat producatorii de telefoane au lansat modele noi la preturi accesibile si cu capabilitati imbunatatite. Bazat pe vanzarile inregistrate in primele 6 luni ale anului, ne asteptam ca vanzarile telefoanelor de tip smartphone sa inregistreze cresteri semnificative comparativ cu anul 2010, atat datorita lansarilor de telefoane cu capabilitati foarte atractive la preturi accesibile, dar si prin prisma cresterii apetentei clientilor pentru astfel de terminale", explica Makris pentru incont.ro.

Telefoanele inteligente, folosite pentru navigarea pe internet si accesarea retelelor sociale

Potrivit studiului CEE Telco Industry Report 2011, cei care au un telefon inteligent acceseaza des si internetul pe mobil. "Acest grup progresiv de consumatori starneste interesul retailerilor, deoarece detinatorii de telefoane inteligente reprezinta 31% dintre persoanele care fac cumparaturi online", precizeaza GfK.

Detinatorii de telefoane inteligente reprezinta un target atractiv pentru industria publicitatii, deoarece probabilitatea de a-i atinge prin publicitatea online este considerabil mai mare in comparatie cu posesorii de telefoane clasice, potrivit datelor din studiu. "Detinatorii de smartphone sunt mai activi in accesarea internetului de pe telefonul mobil si prezinta un interes mai mare fata de serviciile online, cum ar fi cumparaturile online sau internet banking. Totodata, 75% dintre detinatorii de smartphone din regiunea Europei Centrale si de Est acceseaza retelele sociale pentru a comunica cu alte persoane", se mai arata in comunicat.

In general, mai putin de 20% dintre utilizatorii de internet din aceasta regiune a Europei fac cumparaturi online. "In Cehia, unde achizitiile online sunt cele mai populare comparativ cu restul regiunii, 54% din populatia online cauta chilipiruri. Slovacia si Slovenia sunt de asemenea lideri in regiune in privinta cumparaturilor online. In acelasi timp, exista loc de dezvoltare pe aceasta zona in tari precum Turcia, Ucraina si Kazahstan, tari cu o utilizare timida a cumparaturilor online", se mai spune in comunicat.

Studiul CEE Telco Industry Report 2011 a fost derulat pe un esantion de 15.000 de respondenti din 15 tari - Bosnia si Herzegovina, Croatia, Cehia, Estonia, Ungaria, Kazahstan, Letonia, Lituania, Romania, Rusia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Turcia si Ucraina.

Citeste si

Cum vede UBS lumea in 2012 si 2013. Ce tara ne-a afundat in criza, iar acum ne lasa fara colacul de salvare