In prima jumatate a acestui an s-au facut 1,2 milioane de plati online cu cardul, in valoare de 68,5 milioane de euro, cu 60% mai mult fata de anul trecut.

Romanii folosesc cel mai mult cardul pentru a plati pe Internet facturi la telefon, lumina, gaz, bilete de avion, cazarea la hotel, electrocasnice, bilete la concerte, carti sau cosmetice.

Dar chiar daca se cumpara din ce in ce mai mult online, romanii aleg ce e mai ieftin, astfel ca valoarea medie a unei tranzactii a scazut de la 76 la 57 de euro.

Si revenim la intrebarea cea mai arzatoare: cum recunosti un site de incredere?

In primul rand, companiile de renume sunt intotdeauna de preferat. Apoi, cele bine cunoscute in lumea reala se bucura de acelasi statut si in lumea virtuala. "Pe consumatorii care acceseaza asemenea site-uri, si sunt tot mai multi in ultima perioada, i-as sfatui ca, atunci cand intra pe un site si vad un produs pe care vor sa il cumpere, in primul si in primul rand sa se intereseze de seriozitatea site-ului si a celui care il administreaza", spune presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Constantin Cerbulescu.

Poti lua, insa, in considerare si alte criterii, daca in locul "brand-ului" preferi, sa spunem, pretul:

1. Pe site sunt trecute, eventual intr-un loc cat mai vizibil, datele companiei: numele, adresa, un numar de telefon, o persoana de contact etc.

2. Termenii contractului sunt usor de accesat si redactati intr-un mod transparent.

3. Caracteristicile produsului sunt clar definite si la vedere. Acelasi lucru se aplica si in cazul garantiei.

4. Alaturi de pretul produsului sunt mentionate si costurile aditionale (de transport, spre exemplu). "Trebuie avute in vedere informatiile legate de costurile reale ale produselor pe care le cumperi, pentru ca de multe ori pe site este trecut un pret, iar odata livrat, consumatorul se trezeste ca i se iau bani pentru transport, iar suma ajunge sa se dubleze fata de ce scria pe site", adauga seful ANPC.

5. Site-ul ofera o modalitate de plata sigura.

6. Comenzile sunt confirmate prin e-mail.

7. Consumatorii au posibilitatea sa refuze produsul, iar acest lucru este clar specificat. Foarte importanta este modalitatea de returnare a produsului. Vanzatorul este obligat prin lege ca, in termen de 10 zile, sa primeasca inapoi produsul daca un client observa ca el nu corespunde cu ceea ce scria pe site din punctul de vedere al caracteristicilor tehnice. De multe ori se intampla ca la livrare clientul sa constate ca produsele au fost reparate, au defecte sau chiar nu functioneaza. Orice comerciant online este obligat sa accepte produsele inapoi in cele 10 zile si sa afiseze pe site acest lucru.

8. Se specifica termenul de livrare.

9. Verifica daca exista diferente mari de pret la acelasi produs pe mai multe site-uri. Un pret foarte mic ar trebui sa dea de gandit.

10. In cazul cumpararii de produse de pe site-uri din strainatate, foarte mare atentie la toate detaliile (pret, data livrarii, costuri de livrare), altfel pot aparea surprize nu tocmai placute. "Consumatorul sa solicite detalii vis-à-vis de durata de predare a produsului. Daca nu scrie pe site, e bine sa te informezi, pentru ca te poti trezi ca ai comandat produsul respectiv si el iti vine dupa un an sau doi. Si aici, foarte mare atentie la costurile suplimentare. Au fost cazuri cand produsul costa 100 de euro si consumatorul a fost nevoit sa dea inca 150 de euro pentru transport", mai explica Cerbulescu.

De mentionat un fapt obisnuit si testat in comertul online: daca intampini o problema, este mai usor de tratat cu site-urile interne, decat cu cele din strainatate.

Cum recunosti metodele sigure de plata?

Site-urile comerciale serioase ofera posibilitatea efectuarii de "tranzactii electronice securizate". Asadar, este foarte important ca atunci cand dai datele de plata (de pilda informatii despre card) sa verifici adresa web pe care ai fost directionat: aceasta trebuie sa inceapa cu "https://" si nu cu "http://". Numai asa poti fi sigur ca metoda de plata este sigura.

Cum poti evita riscurile la licitatiile online?

Cea mai mare problema in ceea ce priveste licitatiile pe Internet o reprezinta plata in avans. Daca ai platit si vanzatorul a primit suma ceruta, dar nu a livrat produsul sau serviciul promis, este foarte greu sa-ti recuperezi banii. Asa ca, mare atentie! Intra numai pe platforme recomandate, cunoscute si de incredere.