Anton a participat, miercuri dimineaţa, la Conferinţa Cartei Energiei, care a reunit miniştri şi responsabili din sectorul energetic din peste 30 de ţări.

România deţine în această perioadă preşedinţia Conferinţei Cartei Energiei, iar prima dintre temele asumate de ţara noastră din această postură este eradicarea sărăciei energetice.

În discursul din sală, ministrul nu a precizat nimic despre acest subiect, iar, la plecare, a fost întrebat de jurnalişti ce face România pentru a eradica sărăcia energetică.

"Am venit să discutăm într-un forum internaţional despre situaţia energetică, inovaţie în energie", a răspuns Anton, potrivit Agerpres.

Jurnaliştii au insistat cu întrebări despre măsurile necesare a fi luate în cazul celor care nu-şi pot plăti factura.

"În programul nostru energetic, dacă v-aţi uitat în strategia energetică, există scris ce facem, cum anume o să încercăm să-i ajutăm pe cei care intră în această categorie de sărăcie energetică. La revedere!", a spus Anton, refuzând să ofere vreun detaliu.

Însă, documentul de strategie energetică, aflat încă în stadiul de proiect, nu precizează nimic cu privire la măsurile pe care le va lua statul român pentru a proteja consumatorii vulnerabili.

Definirea consumatorului vulnerabil trebuia făcută de Guvern până acum, astfel încât, de la 1 aprilie 2019, să se poată aplica noile măsuri de protecţie pentru aceşti consumatori, însă, în ultima şedinţă de Guvern, acest termen a fost amânat până în 2021.

În prezent, singura modalitate de a-i proteja pe cei care nu-şi pot plăti facturile este un tarif social, însă problema în acest caz este că acei consumatori nu pot depăşi o anumită cantitate de energie, foarte mică, iar dacă fac acest lucru plătesc un tarif de două ori mai mare decât cel clasic.

Potrivit unui raport al Centrului pentru Studiul Democraţiei, un think-tank fondat de Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, 12% dintre consumatorii de energie ai României beneficiază de tariful social la energie electrică, însă 42% dintre aceştia nu îşi dimensionează corect consumul şi depăşesc pragul alocat, astfel că în final plătesc facturi mult mai mari.