"Nu mai avem lansari ca in anul 2008, cand aveam si doua magazine online noi pe zi, insa anul acesta fata de 2009, tot mai multi proprietari de afaceri offline cauta sa eficientizeze costurile de operare. Una din solutii este comertul electronic si cei care intra in hora langa noi sunt din toate domeniile. Daca as fi sa remarc insa o tendinta, as spune ca se deschid tot mai multe magazine online care au public - tinta femeile", spune Liviu Taloi, consultant eCommerce, auditor de site-uri si proprietarul www.siteaudit.ro.

El adauga, luand in calcul clasamentul pe categorii publicat de GECAD ePayment – cel mai important procesator de plati electronice din .ro, ca "turismul online si serviciile de telecomunicatii sunt categoriile de magazine online cu cele mai mari cifre de afaceri platite efectiv cu cardul electronic, adica e-commerce real".

Marius Ghenea, presedintele FIT Distribution si unul dintre cei mai mari investitori din ultima vreme in comertul online din Romania, crede ca in viitor, vanzarile virtuale vor avea succes in mai toate domeniile si segmentele de produse si servicii, chiar in acelea care sunt sau au fost considerate pana de curand, tabu pentru un astfel de comert.

"Cu cativa ani in urma, spre exemplu, se spunea ca niciodata consumatorii nu vor cumpara pantofi sau haine de pe Internet, deoarece acestea au nevoie sa fie probate, atinse si vazute in realitate, nu pe un site. In prezent, chiar unul dintre magazinele online in care investesc (FashionUp.ro) comercializeaza moda online (imbracaminte, incaltaminte si accesorii), iar rezultatele primului an de activitate sunt extrem de incurajatoare", explica Ghenea.

Acesta mai spune ca, daca ne uitam la piata occidentala, acolo, acest tip de magazin online este deja foarte raspandit si tot mai multi consumatori aleg variante online de achizitie pentru asemenea produse din gama fashion.

In Romania, la ora actuala, cam 5 – 15% din ce vinde un magazin normal se face pe Internet, deci reticenta este inca mare pe de-o parte, iar pe de alta parte, potentialul de crestere continua sa existe si sa fie chiar urias.

"Publicul din Romania inca nu s-a obisnuit sa cumpere online, insa remarc o relativa instruire si macar acum oamenii de pe strada cunosc ce este un magazin online si ce inseamna comertul electronic. Este o realizare importanta pentru acest domeniu. Cu toate acestea, de la a vizita sau a stii despre un magazin online si pana la a cumpara efectiv, chiar cu plata ramburs – cea mai intalnita forma de plata in comertul electronic romanesc, este o distanta enorma", explica Liviu Taloi.

Consultantul mai povesteste ca stie cazuri de mici boutique-uri care vindeau IT&C si electronice si care in criza au dat faliment. Cauza? "Cred in modelul de business 'magazin online cu show-room fizic'", spune el.

"Aceste mici business-uri nu vor mai rezista mai mult de 2-3 ani fara sa-si faca magazine online. Si asta ne spun si falimentele rasunatoare din retailul clasic de IT &C, electronice. Falimentul bate la usa celor care nu vor intra pe comertul online. Insa timpul pana la aceasta migrare integrala catre online poate sa nu fie atat de scurt", continua Liviu Taloi.

La randul sau, Marius Ghenea explica de ce intr-o perioada in care poate multi ar fi tentati sa se extinda in online pentru costurile mai mici, totusi nu o fac.

"Nu putem vorbi despre o migrare dinspre offline spre online, deoarece magazinele traditionale, retelele mari de magazine din Romania ca si retelele mai mici sau magazinele independente au facut investitii semnificative pentru a-si amenaja magazinele, pentru a umple rafturile cu produse, dar au investit si in angajatii din magazine, ca si in tot felul de alte resurse necesare unei activitati de retail traditional. In acest fel, magazinele traditionale trebuie sa opereze in continuare pe modelul traditional, pentru a-si recupera investitiile si pentru a avea un randament", explica el.

Ghenea mai spune ca unele dintre aceste magazine au inceput si activitati online, dar adauga ca, in prezent, magazinele online importante in piata romaneasca sunt, in general, "afaceri pure online, care nu au fost demarate de retaileri traditionali printr-un astfel de proces de migrare, ci care au fost fondate si dezvoltate de antreprenori din domeniul online".

O afacere care se bucura de destul de mult succes in online este eMag, magazinul IT&C. Radu Apostolescu, directorul de marketing al eMag.ro, spune ca au ajuns, de exemplu, sa aiba o cota de piata de 20% din toata laptopurile si netbook-urile vandute intr-un an in Romania, ceea ce este destul de mult.

Rezultatele de vanzari au fost pozitive pentru eMag. Cel mai mare magazin online de pe piata locala, eMag, a incheiat 2009 cu o cifra de afaceri de 64 de milioane de euro, in scadere cu numai 12% fata de anul precedent, pe o piata care s-a diminuat cu peste 40%.

In cazul Altex, retailer care a mers mult timp pe magazine offline cu spatii mari, lucrurile nu merg foarte bine in virtual.

"Cu toate previziunile optimiste ale celorlalti, eu ii contrazic pe toti cei care cred ca 10% din ce vinde un magazin se vinde online. Nu cred ca s-a ajuns aici. Este clar ca online-ul a crescut si are tot mai multi adepti, dar...”,  explica pentru incont.ro Cristian Moanta, directorul de Marketing al grupului Altex Romania.

Moanta crede ca nu exista o categorie de produse care sa mearga mai bine pe online decat altele. "E imposibil! Produsele se vand sau nu, fie in online, fie in offline", puncteaza el.

Oficialul Altex mai spune ca potentialul magazinelor virtuale este foarte mare, dar ca nu crede ca piata online va depasi vreodata piata offline.

"Cumparaturile la magazin isi au rostul lor si reprezinta pentru multi o placere. Poate uneori o prea mare si prea costisitoare placere. Sa nu omitem nici faptul ca in cazul multor produse testarea in magazin, consultarea cu vanzatorul, simpla atingere, verificarea greutatii, finisajului etc. sunt lucruri foarte importante. Trebuie “sa pui mana”. La cumparaturile online toate acestea nu exista. Trebuie sa stii foarte clar ce cumperi si la ce sa te astepti ca vei primi", conchide Cristian Moanta.

Daca totusi vreti sa va incercati norocul in virtual si nu va dati batuti in fata tuturor argumentelor contra, avem si  pareri diferite mai jos!

Cum e mai bine sa iti faci un magazine online? Sa-l inscrii intr-un mall? Sa utilizezi pe o platforma specializata?

Liviu Taloi, consultant:

"O intrebare delicata. Cel mai bine este sa-ti faci un plan de afaceri si sa vezi ce ti se potriveste. Nu pot da un sfat celor care vor sa intre in acest tip de comert, decat sa se instruiasca, sa participe la putinele cursuri de e-commerce si sa afle ce li se potriveste mai bine. Sunt raspunsuri pe care le dau noilor clienti si care difera de la caz la caz. Eu, prin natura activitatii mele de consultant, aleg totdeauna ce este mai bine si mai usor de implementat de catre client. Insa tendinta este ca magazinele online nou lansate sa fie facute de la zero si folosind o platforma specializata. Sunt firme care fac asta si o fac bine, nivelul lor de expertiza a crescut de la an la an. Mi-aduc aminte cand am dat consultanta la crearea unor platforme acum cativa ani. Nu mai este cazul acum. Daca stii ce sa ceri obtii ceea ce-ti doresti. Pe grupul de comert electronic - (pe care il moderez), s-a declansat o discutie aprinsa despre platformele de comert electronic. Invit cititorii curiosi sau potentialii proprietari de noi magazine online sa intre pe grup sa puna intrebari. Li se va raspunde. Ma mai intreaba lumea cat trebuie sa cheltuiasca pe o platforma de comert electronic. Raspunsul meu este: atat cat trebuie, nici mai mult, nici mai putin!”

Marius Ghenea, presedintele FIT Distribution:

“Fiecare magazin online are propria sa reteta, nu cred ca exista o singura varianta corecta. Depinde mult de momentul la care deschizi acel magazin, investitiile planificate pentru el, segmentul de produse adresate, interesul pietei pentru acele produse, concurenta existenta (atat online cat si offline) etc. Sunt foarte multe criterii in functie de care un magazin online isi defineste strategia. In Romania, marea majoritate a magazinelor online sunt magazine independente, ele nu participa intr-un mall virtual si nici nu vand o gama generalizata de produse, ci sunt in general magazine online specializate. Cred ca in viitor, pe masura ce piata se dezvolta, vom asista la anumite consolidari, care vor genera o oferta mai diversificata, dar, in prezent, fragmentarea pietei online romanesti reprezinta relativ corect nivelul sau emergent de dezvoltare”.

Citeste si: Magazinul online, o idee de afacere in plina criza! Comertul pe internet are sanse de dezvoltare!

Ai AICI si: Top metode ca sa faci bani pe net!