Numai 6% spera ca situatia lor sa se imbunatateasca in urmatorul an si 23% se asteapta sa ramana la fel ca in prezent.

Atunci cand compara starea lor financiara prezenta cu cea de acum un an, 68% dintre cei chestionati afirma ca aceasta s-a degradat si doar 5 procente traiesc mai bine decat in 2009, potrivit studiului realizat de compania de cercetare GfK.

In luna iunie, indicele de incredere a populatiei masurat de Barometrul de Incredere a Consumatorului a inregistrat cea mai mare scadere din ultimii zece ani, atingand 79%, fata de 40% in urma cu doi ani.

"Aceasta stare accentuata de pesimism se datoreaza in cea mai mare masura programului guvernamental de austeritate care a dus la deteriorarea situatiei economice generale, deteriorare resimtita de peste 90% din populatia tarii. Romanii sunt destul de pesimisti si atunci cand vine vorba de viitor, 78% nu se asteapta ca situatia sa se indrepte din punct de vedere economic in perioada urmatoare", conform GfK.

De asemenea, 85% dintre persoanele chestionate anticipeaza o crestere a somajului, in timp ce numai 4% sunt optimisti in aceasta privinta.

"Pentru 8 din 10 romani perioada pe care o traversam este un obstacol in calea economisirii. Nici urmatorul an nu pare sa fie unul favorabil punerii banilor deoparte, peste 85% spunand ca nu intentioneaza sa faca acest lucru, principalele cauzele fiind evolutia preturilor si a ratei somajului", se precizeaza in studiu.

Totodata, peste doua treimi dintre romani estimeaza o crestere a inflatiei in 2010 si prima jumatate din 2011, in vreme ce un procent relativ asemanator a remarcat ca ultimul an a adus preturi mai mari la majoritatea produselor.

Doar unul din zece romani spera la o scadere a preturilor in urmatoarea perioada.

Achizitiile de case sau masini nu intra la capitolul prioritati de investitie pentru romani.

"Intentia scazuta privind cumpararea acestor bunuri s-a mentinut constanta in ultimele noua luni, 91%, respectiv 87% declarand in luna aprilie ca este foarte putin probabil sa isi ia o locuinta sau un autoturism in urmatorii doi ani. Mai mult de trei sferturi dintre cei chestionati nu considera ca este o perioada favorabila cheltuirii unor sume importante nici pentru renovarea casei: cumpararea unei centrale pentru incalzire, a unor noi obiecte sanitare", se mai arata in studiul companiei de cercetare.

Informatiile provin din Barometrul de Incredere a Consumatorului, studiu cofinantat de Comisia Europeana si realizat lunar de GfK Romania. Datele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de peste 15 ani, esantionul fiind de 1.000 de persoane intervievate in fiecare luna.

GfK este una dintre cele mai mari companii de cercetare de piata la nivel mondial, cu peste 10.000 de angajati si colaboratori, operand in circa 100 tari. Filiala din Romania a fost infiintata in 1992.