De exemplu, sa luam informatiile care trebuie sa iti fie oferite. Cei de la Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania anunta pe site-ul lor, testecomparative.ro,
care sunt informatiile pe care trebuie sa le primesti.

Informatii absolut necesare:

- identitatea comerciantului si, in cazul contractelor care prevad plata anticipata, adresa si modalitatile de contactare a acestuia, telefon/fax, e-mail si codul unic de inregistrare;
- caracteristicile esentiale ale produsului sau serviciului;
- pretul de vanzare cu amanuntul al produsului sau tariful serviciului si taxele aplicabile;
- cheltuielile de livrare, daca este cazul;
- modalitatile de plata, de livrare sau de prestare;
- dreptul de denuntare unilaterala a contractului, cu exceptia cazurilor cand acesta nu exista;
- costul utilizarii tehnicii de comunicatie la distanta, in cazul in care acesta este calculat altfel decat conform tarifului de baza;
- perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
- durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs sau serviciu;
- termenul limita de executare a obligatiilor rezultand din contract.

In acelasi timp, trebuie ca toate aceste informatii sa-tie fie confirmate in scris sau pe orice alt suport durabil, insotite de anumite precizari: sediul, numarul de telefon/fax, precum si adresa de e-mail ale comerciantului, la care poti sa faci o reclamatie, informatiile privind service-ul post-vanzare si garantiile oferite, conditiile de denuntare unilaterala a contractului, atunci cand acesta are o durata nedeterminata sau o durata mai mare de un an.

Conditiile pentru returnare

Potrivit legilor in vigoare, ai dreptul, de regula, la o perioada de reflectie de 10 zile lucratoare, in care poti renunta la achizitia facuta fara sa fie nevoie sa invoci vreun motiv si fara sa fii obligat sa platesti vreo penalitate.

Acest drept se cheama dreptul de denuntare unilaterala si vine din faptul ca la momentul achizitiei nu ai vazut produsul sau serviciul "in realitate".

Sunt anumite cazuri in care vanzatorul poate prelungi de la sine aceasta perioada de reflectie .

In contractul sau in informatiile care iti sunt transmise, vanzatorul trebuie sa mentioneze in mod clar si explicit care sunt conditiile returnarii.  Fereste-te sa cumperi de pe site-urile sau de la magazinele online care nu-ti ofera aceste informatii, pentru ca, desi legile te protejeaza, o sa ai, cel mai probabil, batai de cap la returnare.

In teorie, este bine de stiut, dupa cum noteaza Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania, ca perioada de reflectie este prelungita la 90 de zile, in cazul in care nu ai primit informatiile contractuale prevazute in legislatie.

Totusi, daca aceste informatii iti sunt comunicate in cadrul celor 90 de zile, perioada de reflectie va fi de 10 zile de la momentul comunicarii.

Fii atent insa ca exista si exceptii adica sunt cazuri in care nu ai dreptul la cele zece zile. Care sunt acestea?

De exemplu, in cazul contractelor de furnizare de servicii a caror executie a inceput, cu acordul consumatorului, inaintea expirarii termenului de 10 zile lucratoare, in cazul contractelor de furnizare de produse sau servicii al caror pret depinde de fluctuatiile cursurilor pietei financiare, care nu pot fi controlate de comerciant, in cazul contractelor de furnizare a unor produse executate dupa specificatiile consumatorului sau a unor produse distinct personalizate, precum si a acelora care, prin natura lor, nu pot fi returnate sau care se pot degrada ori deteriora rapid, in cazul contractelor de furnizare a inregistrarilor audio, video sau a programelor informatice, in cazul in care au fost desigilate de catre consumator, in cazul contractelor de furnizare a ziarelor, periodicelor, jurnalelor-magazin, precum si in cazul contractelor de servicii de pariuri sau loterii.

Sa ne intoarcem insa la zona ferita de exceptii. Daca decizi in cele zece zile sa returnezi produsul, sa vedem ce drepturi ai!

Vanzatorul trebuie sa-ti ramburseze suma platita, fara a-ti impune cheltuieli legate de rambursare, in maximum 30 de zile de la data denuntarii unilaterale a contractului.

Dar, ATENTIE, eventualele cheltuieli de returnare a produsului cad in sarcina ta, numai ca nu poate sa-ti fie impusa vreo companie care sa faca returul sau modalitatea de retur!

Daca vanzatorul nu-ti ofera nici o informatie despre posibilitatea de a renunta sau nu la contract, poti oricum denunta contractul in termenul de reflectie, care in acest caz este de 90 de zile si nu de 10.

Atunci cand cumperi online, trebuie sa primesti produsul in maximum 30 de zile de la data la care ai facut comanda, cu exceptia cazului in care cele doua parti au stabilit un alt termen.

Daca acest termen este depasit si produsul nu este livrat contractul este reziliat.

Daca produsul sau serviciul este livrat dupa expirarea acestui termen, il poti refuza.

In acelasi timp, vanzatorul trebuie sa-ti ramburseze sumele pe care le-ai platit.

In Romania, in ultimii doi ani, mai ales, in general, tinerii s-au obisnuit sa comande online de la haine, la parfumuri si electronice sau electrocasnice. Preturile sunt si cu 30% mai mici, spun cei care obisnuiesc sa faca achizitii online, si produsele pot fi returnate destul de usor, in cazul in care nu sunt conforme.