Îngrijoraţi, profesorii şi reprezentanţii editurilor oferă cărţi gratuit sau organizează ore de lectură, pentru a-i face măcar pe elevi să îndrăgească cititul.

Asta, în condiţiile în care foarte mulţI angajaţi nu sunt capabili să scrie un mail ori nu-şi înţeleg sarcinile, spun specialiştii din educaţie, care cer de urgenţă metode noi de predare în şcoli.

Elevă: “Ochii lui Ghiţă se împăienjeniră.
Reporter: Ce vrei să cauţi?
Elevă: Împăienjeniră, am găsit sensul pentru ochi, adică nu mai vedea bine.”

Suntem la şcoală din Valea Lupului, judeţul Iaşi. Aici, profesorul de limba română mărturiseşte că mai mult de jumătate dintre elevii acestei clase nu înţeleg ce citesc.

Profesor: “50% înţeleg textul, răspund corect, restul nu. Deci aici avem încă de lucru. Le-am dat un chestionar care să le măsoare capacitatea de înţelegere. Am decis în urma rezultatelor să tragem un semnal de alarmă”.

Aşa că, acum, zilnic, timp de 15 minute toţi se dedică lecturii.

Îngrijoraţi de fenomen, pedagogi, psihologi şi reprezentanţii unei edituri au donat peste 70 de mii de cărţi în 200 de şcoli. Au organizat zeci de ore de lectură şi de 4 ani le explică elevilor cât de important este cititul.

Mobilizarea a ajuns miercuri şi la metrou. ″Atentie, se închid uşile şi se deschid cartile″ este campania unei alte edituri. Practic, toţi călătorii surprinşi în vagoane cu o carte în mână, au primit o altă gratuit.

O oră de lectură pe zi ar fi ideal, însă şi o singură pagină ne-ar ajuta foarte mult, acesta este sfatul specialistului în materie de lectură. Însă, realitatea ne arată că citim din ce în ce mai puţin. În ultimul an, 69% dintre români nu au citit nici măcar o carte, iar rata analfabetismului funcţional a ajuns la 40%. Dacă vorbim despre tinerii României de 15 ani, 38% dintre aceştia sunt analfabeţi funcţionali, adică ştiu să citească, dar nu sunt în stare să descifreze mesajul textului dat.

Specialiştii din educaţie atrag atenţia că analfabetismul funcţional evidenţiază, de fapt, lipsurile mediului din care provine elevului.

Atunci când ţie nu ţi se dezvoltă prin metode de învăţare, experienţe sau prin evaluări la care participi abilităţi, atunci ele sunt atrofiate şi aşa apare analfabetismul funcţional.

Piaţa de carte din România este evaluată în prezent la 100 de milioane de euro prin comparaţie cu Franţa unde vorbim despre 5 miliarde de euro sau de Germania cu 8 miliarde.