"Avem mai multe clauze din contract pe care noi le consideram abuzive sau neindreptatite. De exemplu, rezilierea contractului se poate face unilaterial, din partea bancii si creditul poate deveni scadent in anumite conditii. Una dintre ele este chiar si riscul reputational asa ca banca poate dispune oricand sa-i dai toti banii inapoi daca ea considera ca nu mai ai o reputatie buna", explica pentru incont.ro Adrian Paraschiv, unul dintre liderii grupului de peste 4.100 de clienti nemultumiti ai Volksbank, ce inseamna pentru acest grup "clauze abuzive in contractele de credit".

Grupul de pe Internet al clientilor nemultumiti ai Volksbank este de departe cel mai numeros, dar si unul dintre cele mai vocale.

 "A alta clauza pe care noi o consideram abuziva este plata comisionului de risc. Acesta a fost perceput ilegal si vrem sa ne recuperam sumele platite", continua el.

"La o rata de 1.000 de euro, comisionul de risc ajungea si la 300 de euro. Este foarte mult", puncteaza acesta.

La randul sau, si avocatul Gheorghe Piperea spunea recent la videochatul incont.ro ca din tot ce a studia rezulta ca acest comision de risc este ilegal, adica "este o clauza abuziva calificata drept asa intr-o reglementare din anul 2000".

"Comisionul de risc este o asigurare a bancii ca daca pierde bani de la alt client, trebuie sa platesti tu. Sunt banci care au credite neperformante si 20% din total portofoliu", mai explica Piperea.

"Cand nu vor mai putea sa faca provizioane pentru aceste credite neperformante, bancile vor trebui sa le transforme in pierderi. Comisionul de risc este un fel de taxa pe care banca o incaseaza de la cei buni platnici", continua el.

Daca ne intoarcem la subiectul clauzelor abuzive, Adrian Paraschiv mai spune ca in cazul mai multor contracte exista si acum astfel de clauze, care permit, de exemplu, bancilor majorarea dobanzilor, chiar daca acestea sunt fixe, pentru ca in multe dintre aceste acorduri exista specificat ca desi dobanda este fixa, creditorul isi rezerva dreptul de a o creste in anumite conditii.

"Si mai departe, banca, in mod surprinsator, chiar asta a facut: A constatat ca se intrunesc conditiile de majorare si a trecute la fapte", mai arata acesta.

Potrivit lui Paraschiv, deja peste 4.100 de clienti ai Volksbank sunt decisi sa isi caute dreptatea in instanta si sunt pe ultima suta de metri cu pregatirile in acest sens.

"Exista spete similare in care justitia a dat dreptate clientilor. Sunt 20 de cazuri de acest fel si alte vreo 50 pe rolul instantelor din tara si in multe dintre ele ANPC este alaturi. Noi credem ca putem avea castig de cauza", continua acesta.

Potrivit liderului nemultumitilor de la Volksbank, o alta problema identificata de grupul constituit pe Internet este existenta unor grafice de rambursare gresite.

"Avem in grup pe cineva care la 130.000 de euro pe 25 de ani are sa dea in plus 6.000 de euro, pentru ca graficul de rambursare este gresit. Am calculat asta nu eu, ci impreuna cu directori financiari si oameni de la companii foarte importante care au decis sa ia atitudine si au intrat in grupul nostru", mai povesteste Adrian Paraschiv.

Potrivit lui, grupul a strans deja foarte multe materiale, inclusiv videoclipuri cu reclame, pliante ale bancilor, oferte care promiteau dobanzi fixe (ce au devenit variabile, intre timp) si toate acestea ca sa construiasca un dosar cat mai solid, dosar care ajunge pana la 100 de pagini.

Tocmai de aceea, cei peste 4.100 de oameni se "vor sparge" in mai multe grupuri de 600-700 de persoane ca sa nu dea prea mult de munca unui singur judecator.

Paraschiv mai spune ca in perioada urmatoare vor merge la mediere cu banca, pentru ca asa cere legea, dar nu are prea mari sperante ca lucrurile se vor rezolva pentru ca este vorba de sume mari de bani la mijloc si creditorul nu pare dispus sa cedeze.

In ceea ce priveste reprezentarea in fata justitiei, au ales deja sa mearga pe mana avocatului Gheorghe Piperea, care pentru inceput, le-a cerut 50 de euro de fiecare si apoi 6% din suma recuperata, in caz de succes.

Adrian Paraschiv a mai spus ca "oferta" a fost una buna din punct de vedere financiar intrucat au studiat mai multe posibile "colaborari" si cu alte case de avocatura.

Nu numai pentru avocati, "razboiul clientilor impotriva bancilor" se poate transforma intr-o afacere banoasa, ci si pentru celelalte banci. Unele dintre ele au vazut in aceasta organizare de forte posibilitatea de a face oferte mai bune de refinantare.

Referitor la posibilitatile concrete de refinantare, din cele trei banci cu care actualii clienti ai Volksbank au discutat deja, doar una dintre ele pare sa fi avut o oferta "tentanta" in ochii acestora, dar nu pot fi date amanunte acum, dupa cum mai spune Adrian Paraschiv.

Daca din acest punct de vedere, lucrurile par incerte, cert este ca Razboiul sau Rascola contra bancilor este abia la inceput!

Citeste si:

Numarul clientilor nemultumiti ai bancilor, organizati in grupuri pe Internet, a trecut de 12.000!

Cum reusesti aplicarea OUG 50 in favoarea ta? Vezi VIDEO 

La ce sa fii atent in discutia cu banca pe OUG 50? Sfaturi ANPC. VIDEO

Mic ghid al pasilor de urmat la semnarea actului aditional la contractul de credit, conform OUG 50

Avocatii: Mergi la banca si cere actul aditional chiar daca nu vrei sa-l semnezi!