''Tu singur nu îţi controlezi intimitatea pe platformele de socializare. Prietenii au şi ei un cuvânt de spus'', a atras atenţia matematicianul Jim Bagrow de la Universitatea din Vermont, cel care a condus cercetarea publicată în jurnalul Nature Human Behavior, scrie Agerpres.

Giganţi în domeniul tehnologiei, precum Google, Facebook şi Twitter au fost supuşi unor controale cu privire la modul în care gestionează informaţiile personale ale utilizatorilor pentru direcţionarea publicităţii.

Anul trecut, Facebook, cea mai importantă reţea de socializare din lume, a fost zdruncinată de informaţiile potrivit cărora firma de consultanţă Cambridge Analytica din Regatul Unit a colectat date personale de la milioane de utilizatori din Statele Unite, fără acordul acestora, pentru a le folosi în campania electorală din 2016 a preşedintelui SUA, Donald Trump.

Bagrow şi echipa sa au utilizat modele statistice pentru a analiza informaţii colectate din peste 30 de milioane de mesaje publice de pe Twitter, publicate de aproape 14.000 de utilizatori.

Cercetătorii au descoperit că algoritmii de învăţare ai sistemelor informatice pot deduce cu o precizie de până la 64% ce cuvânt urmează să scrie un utilizator, pe baza informaţiilor publicate anterior, atât de acesta dar şi de cei cu care a interacţionat cel mai frecvent.

Nivelurile de acurateţe au scăzut cu doar trei procente, până la 61%, atunci când algoritmii au fost ''hrăniţi'' cu texte publicate doar de prieteni, se menţionează în studiu.

''Nu te poţi ascunde pe o reţea de socializare'', a notat într-un comunicat coautorul studiului, Lewis Mitchell.

Twitter a refuzat să comenteze aceste informaţii, precizează Reuters. Responsabilul cu protecţia datelor al companiei, Damien Kieran a declarat în luna septembrie în cadrul Congresului SUA că în opinia Twitter respectarea vieţii private este un drept fundamental.

De la preferinţele politice până la obiceiurile în materie de achiziţii şi serialele de televiziune preferate, informaţiile publicate online de prietenii şi persoanele de contact ale unei persoane pot fi utilizate pentru a deduce numeroase aspecte din viaţa acesteia, a subliniat Bagrow.

"Informaţia este atât de puternic încorporată într-o reţea de socializare încât, în principiu, se poate face profilul unui individ pe baza legăturilor sociale disponibile chiar şi atunci când persoana respectivă renunţă complet la platformă'', au notat cercetătorii în studiu.

Deşi studiul s-a concentrat pe Twitter, aceleaşi informaţii ar putea fi colectate din mesajele publicate şi pe alte reţele de socializare, cum ar fi Facebook, a menţionat Bagrow.

Facebook, care personalizează conţinutul şi publicitatea pe baza activităţii personale a utilizatorilor, a declarat că nu creează profiluri ale celor care nu sunt utilizatori de Facebook.

Atât Twitter, cât şi Facebook permit utilizatorilor să controleze şi să şteargă date şi informaţii referitoare la conturile lor, menţionează Reuters.