Reţeaua de socializare, care în prezent numără 2,32 miliarde de utilizatori activi lunar în toată lumea, îşi are originile într-o platformă mai "primitivă", Facemash, lansată în 2003 cu scopul ca studenţii să aprecieze atractivitatea fizică a colegilor prin intermediul fotografiilor, scrie Agerpres.

Facemash a generat o puternică polemică în campus şi a fost închisă de conducerea universităţii după numai două zile, dar, în acest scurt timp, deja înregistra circa 22.000 de voturi, emise de 450 de persoane care s-au conectat la acest serviciu.

Acest prim succes l-a animat pe tânărul de 19 ani ce se afla în spatele Facemash, pe atunci un student necunoscut al facultăţii de informatică şi psihologie, Mark Zuckerberg, să dezvolte ceea ce a reprezentat "sămânţa" din care a răsărit actuala companie, "The Facebook", împreună cu colegii săi Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz şi Chris Hughes.

Astfel, pe 4 februarie 2004, a fost lansată reţeaua The Facebook, concepută ca un element director pentru a se cunoaşte şi conecta studenţii şi personalul universitar şi la care s-au conectat, în următoarele 24 de ore, 1.200 de studenţi de la Harvard.

Serviciul s-a răspândit rapid la alte universităţi din zona Boston (Massachusetts, EE.UU.) şi din restul ţării, după care numele i-a fost schimbat definitiv în cel actual - Facebook - şi a urmat expansiunea sa, la început în şcolile din SUA şi apoi în universităţile internaţionale.

În septembrie 2006, după mai bine de doi ani de funcţionare, platforma a făcut un salt care va marca pentru totdeauna viitorul său, trecând de la o reţea destinată mediului educaţional la una disponibilă publicului în general, astfel încât orice internaut să îşi poată crea un profit.

Această mişcare a făcut, potrivit EFE, ca firma să devină din acel moment atractivă pentru companiile de publicitate şi Facebook a pus astfel bazele unei afaceri care i-au adus miliarde de dolari în următorii ani.

Conform celor mai recente date din 2018, Facebook a primit în jur de 20% din toate veniturile din publicitate generate prin Internet în SUA, situându-se imediat după Google.

La numai doi ani după ce a început să accepte utilizatori din afara mediului de învăţământ, platforma a devenit în 2008 reţeaua de socializare cea mai utilizată din lume, un titlu pe care nu l-a pierdut până în prezent, devansând pe atunci popularul portal Myspace.

După patru ani, în 2012, compania Facebook a fost listată la bursa din New York, prin ceea ce a reprezentat cea mai mare ofertă publică iniţială (IPO) înregistrată până în prezent de o companie de internet, obţinând 16 miliarde de dolari, ceea ce a dus-o la o cotaţie bursieră de 102 miliarde dolari.

Ca o comparaţie, la momentul ieşirii Google pe piaţă, cu opt ani înainte, în 2004, oferta sa publică iniţială a atins 1,9 miliarde dolari.

În ultimii doi ani, în special după ce hackerii ruşi au folosit platforma pentru a influenţa alegerile prezidenţiale din SUA, din 2016, firma a fost implicată într-o mulţime de polemici, care au stat în fruntea dezbaterilor legate de intimitate şi comunicare în era internetului, mai scrie EFE.