Dedeman, compania fratilor Dragos si Adrian Paval, a ramas liderul detasat al pietei de bricolaj autohtone, cu o cifra de afaceri de peste 5,2 miliarde de lei (1,16 miliarde de euro - valoare calculata la cursul mediu anual din 2016), in crestere cu 20% comparativ cu 2015.

Profitul net raportat de compania fratilor Paval a depasit anul trecut 713 milioane de lei (158 milioane euro), in crestere cu 26,6% fata de nivelul din 2015.

Cu peste 8.400 de angajati, Dedeman este unul dintre cei mai mari angajatori din Romania dintre companiile cu capital majoritar romanesc. Dedeman, companie infiintata in 1992 la Bacau, detine acum 45 de magazine.

Retailerul de materiale de constructii si bricolaj a anuntat recent ca a intrat pe piata administratorilor de birouri, dupa ce a semnat cu dezvoltatorul AFI Europe un antecontract de vanzare a trei cladiri de birouri din cadrul proiectului AFI Business Park, aflat chiar langa mall-ul AFI Cotroceni.

Acordul include si optiunea de vanzare a celorlalte doua cladiri din cadrul aceluiasi proiect, valoarea totala a tranzactiei fiind estimata la 164 milioane euro.

Dupa cifrele de afaceri din 2016, a doua pozitie a podiumului este ocupata de Arabesque. Compania s-a dezvoltat puternic in perioada de boom economic de pana in 2008, dar si ulterior, afacerile crescand de la 60 milioane euro in 2002 pana la 352 milioane euro (1,5 miliarde de lei) in 2016.

Distribuitorul de materiale de constructii, controlat de antreprenorul Cezar Rapotan, a incheiat 2016 cu un profit net de peste 50 de milioane de lei (11 milioane de euro). Fondata in 1994, in Galati, Arabesque are 2.844 de angajati si o retea de centre comerciale si depozite in Romania, Ucraina, Bulgaria, Republica Moldova si Serbia.

Bricostore Romania, compania care opereaza lantul de magazine de bricolaj Brico Depot, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de peste 657 milioane de lei (146 de milioane de euro), in crestere cu 8% fata de 2015. Compania si-a diminuat pierderile de la 119 milioane de lei (26,8 milioane de euro) in 2015, la 36 de milioane de lei (8 milioane de euro) in 2016. Anul trecut, compania a redus numarul de angajati la 840 de persoane, de la 1.075 de salariati in 2015.

Pe pozitia a patra in top este Hornbach Romania, care a inregistrat in 2016 o cifra de afaceri de 636 milioane lei (141 milioane euro), in crestere cu 17,5% fata de 2015. Profitul raportat de retailerul german de bricolaj in Romania s-a dublat in 2016 fata de 2015, la 13,2 milioane lei (2,9 milioane euro).

Hornbach are 156 de magazine mixte de materiale de constructii si gradinarit in noua tari din Europa, dintre care sase in Romania (Bucuresti Berceni, Bucuresti Militari, Bucuresti Balotesti, Brasov, Timisoara si Sibiu). In Romania, retailerul are peste 700 de angajati.

Topul retailerilor din bricolaj este completat de reteaua de bricolaj Praktiker Romania, controlata de omul de afaceri Omer Susli, care a inregistrat in 2016 afaceri de 627 milioane lei (139 milioane euro), in crestere cu 3,3% fata de 2015, potrivit site-ului Ministerului de Finante. In 2016, retailerul a inregistrat pierderi de 2,5 milioane euro, la fel ca si in 2015, dupa ce in 2014 a raportat un profit de peste 20,4 milioane euro.

Pana la publicarea acestei stiri, rezultatele financiare pentru 2016 ale Leroy Merlin nu erau publicate pe site-ul Ministerului Finantelor.

In prezent, trei companii autohtone - Dedeman, Arabesque si Ambient - isi disputa piata locala cu cinci multinationale - Praktiker, Kingfisher (a cumparat Bricostore), Leroy Merlin (a cumparat bauMax), Hornbach si Mr. Bricolage. Piata romaneasca de bricolaj este estimata la 2-3 miliarde de euro anual.