Daca in alte parti ale lumii oamenii se feresc de aglomeratia de pe strada si de publicitatea tipatoare, chinezii aleg magazinul in care sa intre dupa un criteriu cat se poate de simplu: marimea cozii de la intrare. In opinia lor, cu cat numarul celor care asteapta la rand este mai mare, cu atat magazinul ar trebui sa fie mai bun.

Cozile sunt un simbol puternic in China, scrie Business Insider. Generatiile mai vechi le asociau cu ritualurile erau socialiste, asteptarea la ghisee sau in locurile unde stateau la rand sa primeasca ratii de hrana in schimbul unor cupoane.

Pentru cei tineri, cozile sunt in schimb o garantie a valorii. Indiferent ce se vinde la capatul lor, pentru ei coada este o dovada a calitatii recunoscute si deci a unor bani bine cheltuiti. Iar lunga asteptare nu face decat sa sporeasca placerea cumparaturii finale.

Managerii au prins ideea, iar magazinele au inceput sa angajeze indivizi special pentru statul la cozi in fata usilor, pentru 1,6 dolari pe zi. “Expunerea sociala” a brandului le aduce astfel mai multi clienti si mai multi bani.

Acelasi lucru l-a facut si Louis Vuitton. Multimea adunata in fata magazinului, in ziua de inaugurare, a contribuit la reputatia de cel mai dorit brand din China.

In aceeasi maniera, managerul unui restaurant italian din Shanghai, Otto E Mezzo Bombana, cotat cu o stea Michelin, spune ca primul lucru pe care il intreaba clientii care ii calca pragul este “Ce au comandat ceilalti? Asta vom manca si noi.”