“Cresterea inregistrata de cererea interna in trimestrul I (7,8 la suta, variatie anuala) - record pentru perioada postcriza - s-a datorat in principal consumului populatiei, pe fondul majorarilor salariale operate pe parcursul anului anterior si al traiectoriei descendente a preturilor de consum, atribuita in special celor doua episoade de reducere a cotei TVA (iunie 2015 si ianuarie 2016). In plus, apetitul de consum al populatiei a fost stimulat de o serie de masuri adoptate de marii operatori comerciali in vederea consolidarii cotei de piata - extinderea in continuare a retelelor de distributie ale marilor lanturi de comert modern, dar si intensificarea politicilor promotionale, in special pe segmentul bunurilor alimentare”, informeaza documentul citat de Agerpres.

Potrivit acestuia, principalul segment pe care s-a produs inrautatirea balantei comerciale in trimestrul I este cel al bunurilor de consum (inclusiv autoturisme), “in conditiile in care usoara redresare a volumului livrarilor externe - sustinuta de exporturile de confectii si de mobila - a fost complet anihilata de expansiunea importurilor”.

“In acest din urma caz, un factor semnificativ il constituie cererea ridicata de masini second-hand destinate populatiei. In plus, deficitul comertului alimentar s-a deteriorat, capacitatea producatorilor locali de a acoperi cererea de consum fiind erodata, pe de o parte, de presiunea costurilor cu forta de munca iar, pe de alta parte, de concurenta importurilor la preturi foarte scazute. O inrautatire a soldului comercial a inregistrat si grupa bunurilor intermediare, o contributie semnificativa revenind comertului cu produse chimice, in conditiile in care industria ingrasamintelor este in continuare afectata de inchiderea unei companii importante in prima jumatate a anului 2015. In schimb, exporturile de masini, echipamente si mijloace de transport si-au accentuat dinamica anuala, majoritatea produselor consemnand imbunatatiri ale cotelor detinute pe o piata europeana in extindere”, precizeaza BNR.

Productia nationala de masini a scazut cu 7%, in timp ce importurile de autoturisme second-hand au crescut cu peste 25%

Vanzarile de autovehicule au inregistrat in Romania, in primele cinci luni ale anului, un salt de 6,9%, pana la un volum de 46.222 de unitati, in timp ce productia nationala a scazut cu 6,9% fata de aceeasi perioada din 2015, arata datele publicate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile.

Conform datelor APIA, autoturismele, care reprezinta 77,6% din vanzarile consemnate in primele cinci luni din 2016 (35.889 unitati), inregistreaza o crestere de 0,9%, iar vehiculele comerciale (marfa si persoane) 34,3%. In acest context, APIA subliniaza faptul ca importurile de autoturisme rulate au urcat cu 25,1%, ceea ce a facut ca raportul dintre cele rulate si cele noi sa fie unul in crestere, respectiv de aproximativ patru autoturisme rulate la unul nou.

Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate, APIA atrage atentia asupra faptului ca, in primele cinci luni din 2016, importurile de autoturisme rulate au crescut si ele comparativ cu 2015, cu un consistent 25,1%, ceea ce face ca raportul dintre cele rulate si cele noi sa fie unul in crestere, respectiv de aproximativ patru autoturisme rulate la unul nou.

"Cu un volum total de 10.169 unitati vandute in luna mai, inregistram, dupa primele cinci luni din 2016, un volum total de 46.222 unitati, respectiv cu 6,9% mai mult decat in primele cinci luni din 2015 si cu 1,2% mai putin decat luna precedenta a acestui an. Autoturismele, care reprezinta 77,6% din vanzarile consemnate in prime cinci luni din 2016 (35.889 unitati), inregistreaza o crestere de 0,9%, iar vehiculele comerciale (marfa si persoane), una de 34,3%", informeaza APIA.