Potrivit unui comunicat al Agentiei Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC), au fost verificati 1.044 de agenti economici la nivel national, iar 674 dintre acestia, si anume 2 producatori, 20 importatori, 32 distribuitori si 622 vanzatori de produse cosmetice au fost amendati pentru nereguli.

S-au prelevat 18 probe din produsele cosmetice, iar in urma analizelor efectuate de CNIEP Larex, s-a descoperit ca 38% dintre cosmetice nu se incadrau in prevederile legale in vigoare.

Astfel, inspectorii ANPC au aplicat 480 de amenzi contraventionale, de peste 1 milion de lei si 351 de avertismente.

In plus, s-au luat peste 50 de masuri de oprire definitiva de la comercializare pentru produse cosmetice posibil periculoase, in valoare de 4.500 de lei (produse care nu respectau prevederile Directivei privind substantele interzise la fabricarea cosmeticelor sau care nu respectau limitele maxime admise, precum sau care aveau data minima de valabilitate depasita).

Totodata, s-au luat si peste 400 de masuri de oprire temporara de la comercializare, pentru produse in valoare de 625.000 de lei, acestea avand abateri de etichetare.
         
Ce nereguli aveau produsele cosmetice?

Din cele 18 probe de produse cosmetice, prelevate de la operatorii economici din judetul Ilfov, inspectorii ANPC au constatat ca 80% dintre rujuri, 60% dintre pastele de dinti nu erau in ordine. Spre exemplu, pasta de dinti Maxam Herbal, avea un continut de peroxid de hydrogen de 1,42%, fata de valoarea maxima de 0,1%, cat era prevazut, rujul Moda Young avea 4 mg/kg de crom si 1,8 mg/kg de plumb, fata de 0%, valoarea admisa.  

In plus, putin peste 250 de operatori economici nu-si informau clientii cu privire la produsele pe care le comercializau.

Produsele cosmetice pot fi puse pe piata numai daca pe recipient si pe ambalaj sunt inscriptionate vizibil, lizibil si cu caractere care nu se sterg usor, urmatoarele date: numele sau denumirea producatorului, sediul sau adresa producatorului din statul membru al Comunitatii Europene, tara de origine pentru produsele fabricate in afara Comunitatii Europene, continutul nominal in momentul ambalarii produsului, indicat in greutate sau in volum, data de minima durabilitate marcata prin sintagma ”A se folosi preferabil inainte de”, precautiile speciale la utilizare, precum si informatiile speciale de avertizare pentru produsele cosmetice de uz personal, in special cele pentru coafura, functia produsului cosmetic, exceptand cazul in care aceasta rezulta din prezentarea produsului, numarul lotului de fabricatie sau o indicatie care sa permita identificarea produsului, lista ingredientelor, precedata de cuvantul “ingrediente”.

In Bucuresti, se comercializau diverse produse cosmetice, unele importate din Israel, fara ca acestea sa aiba inscriptionate pe ambalaj numele sau denumirea importatorului si tara de origine a produselor, functia produsului, precautiile speciale la utiulizare, precum si informatiile speciale de avertizare, alte cosmetice fiind comercializate fara inscriptionarea pe ambalaj a numarului lotului de fabricatie sau o indicatie care sa permita identificarea produselor.

In judetul Vrancea se comercializau mai multe sortimente de sapun care nu aveau mentionate pe ambalaje numarul lotului de fabricatie sau o indicatie care sa permita identificarea produselor.

O alta neregula pentru care au fost amendati 217 de agenti economici a fost cea legata de traducerea in limba romana a informatiilor pentru consumatori.

Iata la ce trebuie sa fii atent atunci cand cumperi produse cosmetice:

Achizitioneaza cosmetice numai din magazine sau raioane specializate, acolo unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala). Atentie insa! Produsele originale nu se vand in afara lanturilor de distributie, cum ar fi tarabele sau de diverse persoane fizice “cu sacosa”.

Fii atent mai ales la preturi. Preturile prea mici sunt dubioase, caci ele provin cu siguranta din filiere paralele.

Fii atent la calitatea ambalajului, deoarece acesta trebuie sa fie plastifiat, corespunzator unui produs “de lux”. In plus, calitatea ambalajului trebuie sa corespunda valorii produsului. Sunt sanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat in pungi de plastic sau intr-o cutie banala, sa fie, de fapt, o contrafacere.

Examineaza cu atentie eticheta, intrucat unii producatori si importatori “de marca” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta - holograma, pentru securizarea lor si protejarea brandului.

Nu uita ca pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscriptionat numele sau denumirea producatorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piata, ori al importatorului de produse din afara UE.

Majoritatea produselor trebuie sa aiba inscriptionata data minima de durabilitate precedata de expresia ”A se folosi preferabil inainte de”, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an, si cu cifre arabe.

Afla ca anumite produse precum cremele, nu au data de minima durabilitate, ci au inscriptionat un simbol (PAO) care consta intr-o cutie intredeschisa, langa care este mentionata perioada dupa deschidere in care produsul poate fi folosit in siguranta, in luni de zile (6 sau 12 luni de exemplu). Unele produse au data minima de durabilitate mai mare de 30 de luni.

In acest caz, data nu se mai mentioneaza pe ambalaj (in general, recipientele sub presiune).