Potrivit analizei realizate de GfK, sase din cele sapte sectoare monitorizate au crescut, comparativ cu trimestrul al doilea. Cu toate acestea, piata este cu peste 10% mai slaba decat in aceeasi perioada de anul trecut.

Doar sectorul foto (+9%) si cel al electronicelor de larg consum (+0,1%) au avut vanzari mai bune decat in trimestrul al treilea din 2009.

Soarta vanzarilor in sectorul foto s-a imbunatatit odata cu inceputul acestui an, pozitionandu-l pe o directie ascendenta, care a continuat si in trimestrul al treilea din 2010. Vanzarile de aparate foto digitale și rame foto digitale, cu 9% mai mari decat anul trecut, au atins o valoare de 10 milioane euro in T3 2010.

Abordarea "produse care isi merita banii" a fost trasatura dominanta a pietei foto romanesti - la niveluri de pret similare pe piata, modelele oferite la pachet cu accesorii, sau modelele care au caracteristici usor mai bune au castigat teren.

Constanta este cuvantul cheie care caracterizeaza performanta vanzarilor de electronice, tehnologia Flat TV continua sa creasca in importanta pe piata, inregistrand un salt de 12% in T3 2010 fata de T3 2009. Televizoarele cu ecran plat mediu (32") inca reprezinta aproape jumatate din totalul vanzarilor LCD de pe piata.

Ecranele de dimensiuni mai mari, functionand pe baza noilor tehnologii - cum ar fi tehnologia LED care acum reprezinta 14% din valoarea LCD-urilor - au o performanta foarte buna. De exemplu, aproape un sfert din toate vanzarile in euro de LCD-uri in T3 2010 au fost vanzari realizate cu modele de 40-42".

Piata electrocasnicelor mici a continuat sa scada cu 3,8%, comparativ cu aceeasi perioada (ianuarie-septembrie) din 2009. In plus, aceasta piata arata o scadere de 4,1% in T3 2010 comparativ cu T3 2009, ajungand la 19 milioane de euro.

Pe baza cresterii cererii pe piata, produse cum ar fi fiarele de calcat, categoria aparatelor electrice de ras si de epilat si aspiratoarele au atins in T3 2010 cea mai mare valoare a anului. In schimb, vanzarile de aparate de tuns si aparate de preparare a bauturilor calde au fost mai mari decat in trimestrul similar al anului trecut.

Piata electrocasnicelor mari este condusa de doua produse importante, reprezentand aproape doua treimi din toate vanzarile de pe aceasta piata - masinile de spalat si frigiderele. In special pentru aceste doua produse, cresterea in T3 fata de T2 a fost cu 10 puncte procentuale mai mare in 2010 decat in 2009, demonstrand o dinamica puternica pentru acest trimestru si creand astfel premisele pentru stabilizarea pietei in urmatoarele trimestre.

Vanzarile in IT, insa, au cunoscut o scadere de 8,4% fata de aceeasi perioada a anului 2009.

Notebook-urile, care reprezinta doua treimi din acest sector, au inregistrat o performanta pozitiva. Pe de alta parte, calculatoarele desktop si monitoarele au inregistrat o scadere comparativ cu anul trecut.

Piata telecomunicatiilor a avut o scadere de doua cifre, de 32,8% si a avut o valoare de 41 milioane euro in al treilea trimestru din 2010. Analizand tendintele in acest sector, se observa ca smartphone-urile castiga continuu cota de piata in fata telefoanelor mobile.

Studiul complet GfK aici