De fiecare data cand un telefon este pornit, conexiunea pe care o face cu reteaua inseamna ca din acel moment pozitia in care dispozitivul se afla poate fi oricand detectata. Datele sunt transmise mai departe unor terte parti, atat pentru a facilita transmiterea de servicii catre utilizator, cat si in scopul reclamelor targetate. Dar, potrivit unui studiu recent, obiceiurile de deplasare ale oamenilor sunt atat de previzibile, incat un user poate fi identificat pe baza a numai patru date despre pozitia sa.

Nu s-a spus niciodata de unde provin informatiile folosite in aplicatiile de calcul personalizate, precum cele din GPS-uri, dar ultimele cercetari indica prezenta unor baze de date gigantice, in care comportamentul fiecaruia dintre noi este stocat asemenea unei amprente digitale, creand adevarate tipare si predispozitii.

Informatiile sunt extrem de importante pentru publicitari si furnizorii de servicii, dar sunt utile si cercetatorilor din stiintele sociale, celor care vor sa construiasca centre comerciale sau care activeaza in domeniul serviciilor urgente. Insa dezvoltarea acestor tehnologii de localizare ridica mari semne de ingrijorare cu privire la pastrarea discretiei fata de profilul utilizatorilor.

Cercetatorii de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) si Universitatea Catolica din Louvain au studiat timp de 15 luni datele mobile inregistrate pentru 1,5 milioane de persoane.

In 1930 era nevoie de 12 coordonate pentru a indentifica precis <o amprenta>. Ce am facut aici este exact acelasi lucru, doar ca am folosit telefoanele mobile. Felul in care ne miscam si ne comportam este atat de diferit, unic, incat 4 coordonate sunt acum suficiente pentru a indentifica 95% din oameni. Iar acesta tehnologie este cat se poate de prezenta printre noi, chiar daca nu ne dam seama. Spre exemplu, cand pornim wi-fi pe telefon cerem accesul la niste astfel de date”, explica Yves-Alexandre de Montjoye, cel care a condus studiul.

Co-autorul cercetarii, Cesar Hidalgo spune ca informatiile urmeaza un tipar matematic natural, care ar putea sa fie folosit drept ghid de analiza, si inca unul extrem de necesar in secolul vitezei. Cat despre problema discretiei, Hidalgo spune ca utilizatorii dau oricum de buna voie mare parte dintre aceste informatii, prin localizarea tweet-urilor sau a “check in-urilor” prin aplicatii ca Foursquare.

Telefoanele noastre mobile exporta date despre locul in care ne aflam catre mai multe organizatii, ce prezinta politici diferite. Toate beneficiile pe care le obtinem din folosirea acestor servicii sunt mult mai importante decat ingrijorarile cu privire la discretia procesarii datelor si, desi ni s-a spus ca putem controla cata informatie oferim, in realitate nu exista o astfel de alegere”, spune Sam Smith de la Privacy International.

Nu vrem sa oprim colectarea acestor date. Am avea cu totii prea mult de pierdut, companii, oameni de stiinta, utilizatori. Doar ca nu vrem sa facem ca asta sa para o institutie-mamut de supraveghere, care stie totul despre orice. Chiar daca s-a demonstrat ca nu sunt deocamdata legaturi directe intre aceste coordonate si nume sau adrese de e-mail, este in continuare vorba de date personale, asa ca problema trebuia tratata ca atare”, este de parere Montjoye.