De la lansarea sa în 1976, Apple a contribuit la schimbarea unor aspecte ale vietii moderne, cum ar fi felul în care oamenii utilizează un calculator sau felul în care ascultă muzică, inducând în același timp și un cult al mărcii, relatează AFP, preluată de Agerpres.

"Apple a definit modul de viață legat de internet", afirma Tim Bajarin, președinte al sociețatii de analiză Creative Strategy, la aniversarea de 40 de ani a companiei.

"Dacă Intel a fost esențial pentru semiconductori și IBM pentru PC-uri, Apple a avut cea mai mare influență asupra celui mai vast ansamblu de aparate electronice destinate publicului larg", adăuga el.

Ca multe legende din Silicon Valley, și cea a firmei Apple a început într-un garaj, în orașul californian Cupertino, unde societatea a luat naștere oficial, la 1 aprilie 1976.

Și ca multe alte nume mari din sectorul tehnologic, fondatorii ei, Steve Jobs, geniu al marketingului, și Steve Wozniak, inventator al calculatorului Apple, au abandonat studiile universitare înainte de a obține diploma, dedicându-se transformării utilizării tehnologiilor informatice.

Cu mult înaintea ecranelor tactile și a aplicațiilor mobile de pe iPhone și iPad, prima mare revoluție a Apple a fost calculatorul Macintosh, lansat în 1984 și care a adus informatica la îndemână publicului larg.

Odată cu “Mac”-ul a apărut și mouse-ul

Calculatorul "Mac" se folosea cu un click dat pe iconițele de pe ecran cu un nou accesoriu, mouse-ul, mult mai simplu decât comenzile tastate pe calculatoarele din acea vreme (care utilizau un limbaj aproape de neînțeles pentru cine nu era programator informatic).

"Apple a influențat din plin piața cu Mac, introducând mouse-ul și interfața grafică pentru utilizator", arată Tim Bajarin.

Au urmat iPod în 2001 care, asociat cu magazinul online iTunes, a jucat un rol major în informatizarea pieței muzicii, iPhone în 2007, care a contribuit semnificativ la transformarea smartphone-ului în gadgetul de baza pentru publicul larg și iPad în 2010, care a inițiat avântul pieței tabletelor.

Apple nu a inventat nici smartphone-ul, nici tableta, nici chiar ceasul conectat, ultima categorie de produse în care s-a lansat în urmă cu trei ani (Apple Watch). Însă, punând accentul pe estetică, pe ușurință folosirii și funcțiile produselor sale, grupul a creat o mare comunitate de fani, cu atât mai fideli cu cât este greu, odată intrat, să ieși din sistemul sau foarte închis.

Apple, "o remarcabilă poveste de reinventare"

Frank Gillett, analist la biroul Forrester, menționează "atenția obsesivă a Apple pentru detalii" și "produsele sale performanțe care pentru unii sunt simboluri ale prestigiului". "Aparatele Apple nu se mulțumesc să funcționeze bine, ele inspiră loialitate. Marca Apple creează pasiuni", declara Gillett pentru AFP, amintind perioada în care fidelitatea față de Mac sau de PC putea provoca dispute în cafenelele din San Francisco.

Apple este de ani de zile printre companiile cu cea mai mare valoare la bursă din lume, iar joi a reușit să depășească pragul de un trilion de dolari.

Însă drumul până acolo a fost plin de suișuri și coborâșuri. Au fost eșecuri, precum calculatorul "Lisa", care a precedat Mac-ul, sau agenda personală "Newton". Istoria firmei a înregistrat și o perioada nefastă după o criză internă care a dus în 1985 la destituirea lui Steve Jobs, rechemat în 1997 să salveze grupul pe care mulți îl considerau în pragul falimentului.

Apple constituie "o remarcabilă poveste de reinventare", afirmă Frank Gillett, care se întreabă dacă recentul conflict cu FBI-ul referitor la accesul la conținutul iPhone-ului unuia dintre autorii atentatului de la San Bernardino va face parte din lista de evenimente marcante din istoria grupului.