Potrivit ANCOM, plafonul maxim trebuie aplicat de furnizorii care ofera servicii de date in roaming tuturor utilizatorilor acestor servicii, inclusiv celor care au optat pentru pachete/extraoptiuni care contin resurse de date in roaming, dupa cum se precizeaza in Regulamentul (UE) nr. 531/2012. Plafonul maxim a fost stabilit pentru a-i proteja pe utilizatori de socul facturilor mari pe care le poate genera consumul de date in roaming.

“Actiunea de control derulata de ANCOM in urma unei sesizari primite in cursul acestui an a aratat ca Vodafone nu a aplicat si nu a pus la dispozitie cel putin un plafon financiar sau de volum maxim pentru serviciile de comunicatii de date in roaming in cazul urmatoarelor categorii de abonati: beneficiari ai ofertei 'Roaming pe zi' (in tarile in care se aplica oferta 'Roaming pe zi'), optiune introdusa de Vodafone in oferta sa comerciala incepand cu data de 1 iulie 2012; al caror plan tarifar include beneficii de roaming, astfel de beneficii fiind introduse de Vodafone in oferta sa comerciala incepand cu data de 3 februarie 2014 si fiind disponibile in prezent in anumite variante ale planurilor tarifare de tip RED/SUPER RED etc. Neaplicarea plafonului de date in roaming incalca dispozitiile din Regulamentul UE nr. 531/2012 si constituie contraventie conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2011. In consecinta, ANCOM a sanctionat operatorul Vodafone cu amenda in valoare de 100.000 lei si a dispus o serie de masuri de remediere a situatiei”, se noteaza in comunicatul citat.

ANCOM precizeaza ca operatorul trebuie sa restituie celor doua categorii de abonati vizati, la cerere, in conditiile legii, orice suma achitata de acestia peste nivelul de 50 de euro/luna (fara TVA) pentru consumul de date in roaming efectuat incepand cu data de 1 iulie 2012 si pana in prezent.

“Au dreptul la restituirea sumelor platite in plus inclusiv cei care la data cererii nu mai detin calitatea de abonati ai Vodafone. Procedura pe care utilizatorii o pot urma pentru a obtine restituirea acestor sume trebuie afisata de operator pe pagina proprie de internet, la sectiunea Roaming, iar cele doua categorii de abonati afectati trebuie informati individual despre posibilitatea de a primi aceste sume in conditiile legii. Totodata, pana cel mai tarziu la data de 1 decembrie 2016, Vodafone are obligatia sa puna la dispozitia acestor categorii de abonati un serviciu de informare cu privire la consumul cumulat exprimat in volum sau in moneda in care le este emisa factura, care sa garanteze astfel aplicarea plafonului de date. Tot pana la aceasta data, operatorul are obligatia de a nu le percepe celor doua categorii de abonati nicio suma ce depaseste cuantumul de 50 de euro/luna (fara TVA) pentru serviciile de comunicatii de date in roaming”, se arata in comunicatul ANCOM.

Conform Regulamentului (UE) nr. 531/2012, utilizatorii care calatoresc in strainatate au dreptul sa beneficieze de un 'plafon' financiar implicit la utilizarea serviciului de date in roaming (inclusiv internet mobil), dincolo de care accesul la acest serviciu este blocat automat, cu exceptia cazurilor in care clientul isi exprima explicit consimtamantul pentru continuarea utilizarii serviciilor si depasirea plafonului. Pentru a evita socul facturilor mari rezultate din utilizarea serviciilor de date in strainatate, in cazul in care utilizatorii nu opteaza explicit pentru un alt plafon din oferta comerciala a operatorilor sau nu renunta in mod expres la plafonul implicit, operatorii au obligatia sa aplice automat plafonul financiar implicit, a carui valoare este de 50 euro/luna (fara TVA), sau un plafon exprimat in volum de date care corespunde unei sume de maximum 50 de euro/luna (fara TVA).

In plus, operatorii au obligatia sa avertizeze utilizatorii, prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, atunci cand valoarea consumului inregistrat atinge 80% din plafonul financiar sau de volum maxim, precum si atunci cand valoarea stabilita prin plafon este consumata. Mesajul care semnaleaza consumarea cantitatii de trafic incluse in plafon trebuie sa contina si informatii cu privire la procedura ce trebuie urmata pentru a beneficia in continuare de servicii de date in roaming, precum si costurile suplimentare per unitate de consum. Daca utilizatorul nu urmeaza aceasta procedura, serviciul de roaming de date trebuie sistat de catre operator.