"Apple a definit modul de viata legat de internet", afirma Tim Bajarin, presedinte al societatii de analiza Creative Strategy. "Daca Intel a fost esential pentru semiconductori si IBM pentru PC-uri, Apple a avut cea mai mare influenta asupra celui mai vast ansamblu de aparate electronice destinate publicului larg", adauga el.

Ca multe legende din Silicon Valley, cea a firmei Apple a inceput intr-un garaj, in orasul californian Cupertino, unde societatea a luat nastere oficial, la 1 aprilie 1976. Si ca multe alte nume mari din sectorul tehnologic, fondatorii ei, Steve Jobs, geniu al marketingului, si Steve Wozniak, inventator al calculatorului Apple, au abandonat studiile universitare inainte de a obtine diploma, dedicandu-se transformarii utilizarii tehnologiilor informatice.

Cu mult inaintea ecranelor tactile si a aplicatiilor mobile de pe iPhone si iPad, prima mare revolutie a Apple a fost calculatorul Macintosh, lansat in 1984 si care a adus informatica la indemana publicului larg.

Odata cu “Mac”-ul a aparut mouse-ul

Calculatorul "Mac" se folosea cu un click dat pe iconitele de pe ecran cu un nou accesoriu, mouse-ul, mult mai simplu decat comenzile tastate pe calculatoarele din acea vreme (care utilizau un limbaj aproape de neinteles pentru cine nu era programator informatic).

"Apple a influentat din plin piata cu Mac, introducand mouse-ul si interfata grafica pentru utilizator", arata Tim Bajarin.

Au urmat iPod in 2001 care, asociat cu magazinul online iTunes, a jucat un rol major in informatizarea pietei muzicii; iPhone in 2007, care a contribuit semnificativ la transformarea smartphone-ului in aparatul electronic de baza pentru publicul larg; si iPad in 2010, care a initiat avantul pietei tabletelor.

Apple nu a inventat nici smartphone-ul, nici tableta, nici chiar ceasul conectat, ultima categorie de produse in care s-a lansat anul trecut (Apple Watch). Insa, punand accentul pe estetica, pe usurinta folosirii si functiile produselor sale, grupul a creat o mare comunitate de fani, cu atat mai fideli cu cat este greu, odata intrat, sa iesi din sistemul sau foarte inchis.

Frank Gillett, analist la biroul Forrester, mentioneaza "atentia obsesiva a Apple pentru detalii" si "produsele sale performante care pentru unii sunt simboluri ale prestigiului". "Aparatele Apple nu se multumesc sa functioneze bine, ele inspira loialitate. Marca Apple creeaza pasiuni", declara Gillett pentru AFP, amintind perioada in care fidelitatea fata de Mac sau de PC putea provoca dispute in cafenelele din San Francisco.

Apple, "o remarcabila poveste de reinventare"

Apple se numara in prezent printre firmele cu cea mai mare valoare la bursa din lume. Insa drumul pana acolo a fost plin de suisuri si coborasuri. Au fost esecuri, precum calculatorul "Lisa", care a precedat Mac-ul, sau agenda personala "Newton". Istoria firmei a inregistrat si o perioada nefasta dupa o criza interna care a dus in 1985 la destituirea lui Steve Jobs, rechemat in 1997 sa salveze grupul pe care multi il considerau in pragul falimentului.

Acum se prevede un nou sfarsit de epoca, odata cu previziunile de scadere in acest an, pentru prima data, a vanzarilor de iPhone-uri, principalul motor de crestere al grupului. Multi analisti spun totusi ca Apple este pe cale sa evolueze, transformandu-se dintr-un producator de aparate superstar intr-o societate centrata pe servicii (vanzare de aplicatii, de muzica online, plati, etc.), care ar urma sa ii aduca venituri semnificative si regulate.

Apple constituie "o remarcabila poveste de reinventare", afirma Frank Gillett, care se intreaba daca recentul conflict cu FBI-ul referitor la accesul la continutul iPhone-ului unuia dintre autorii atentatului de la San Bernardino va face parte din lista de evenimente marcante din istoria grupului.