„Ne confruntam cu probleme sociale grave, in timp ce trei milioane de romani castiga sub salariul mediu brut pe economie, impactul bugetar al masurii propuse de mine ar fi minim. Vorbim de 800 -900 de milioane de euro”, a explicat pentru incont.ro Georgian Pop.

El a adaugat ca fiecare dintre cele peste trei milioane de romani ar putea ajunge sa aiba in buzunar in plus in fiecare luna intre cateva sute de mii si 120 - 130 de lei.

"Deci nu vorbim de o suma foarte mare, dar necesara. Majoritatea vor avea in plus in jur de 100 de lei", a punctat deputatul social democrat.

Potrivit acestuia, „suma corespunzatoare reducerii veniturilor bugetare din impozitarea salariilor mici, ca efect al acestei initiative, poate fi usor compensata prin cresterea eficientei colectarii bugetare”.

Pop a adaugat ca din statistici reiese ca Romania este unul dintre statele europene cu un nivel foarte ridicat al evaziunii fiscale si ca evaziunea fiscala la plata TVA sau a accizelor reprezinta sume de zeci de ori mai mari decat suma aferenta acestei initiative.

„Vorbim de 10 miliarde de euro care nu se incaseaza anul din TVA, desi ar trebui, pentru ca autoritatile statului nu isi fac datoria si nu colecteaza”, a explicat deputatul social – democrat.

Georgian Pop a mai spus ca direct responsabili de luarea unor masuri care sa duca la mai o mai buna colectare si reducere a evaziunii sunt, in opinia sa, ministrul de Interne, Vasile Blaga, si ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu.

„O crestere a eficientei institutiilor abilitate pentru combaterea evaziunii fiscale (Ministerul Finantelor, ANAF, Ministerul de Interne etc.) este de natura sa compenseze, in mod facil, efectul bugetar al acestei initiative legislative”, a punctat acesta.

Deputatul a mai declarat ca a fost „ajutat” in aceasta initiativa de Liviu Voinea, „un economist tanar, pe care il citesc si m-am inspirat din ce a scris”.

Cele trei milioane de romani ar fi beneficiari directi. „Conform statisticilor publice, peste 70% dintre cetatenii angajati in economia romaneasca au salarii situate sub salariul mediu brut pe economie”, a mai declarat social – democratul.

„O astfel de masura este absolut necesara in contextul actual intrucat criza economica a generat efecte sociale mai dificil de suportat pentru persoanele si familiile cu venituri mici: cresterea preturilor la alimente, medicamente, utilitati, combustibili etc.”, a adaugat el.

Salariul mediu brut pe economie a fost in noiembrie de 1.866 lei, iar in decembrie a urcat la 2.023 de lei, datorita primelor in special.

Potrivit lui Georgian Pop, scopul acestei initiative legislative este de a introduce, in contextul crizei economico-sociale, un sistem mai echitabil de impozitare a veniturilor salariale.

REDAM MAI JOS PRINCIPALELE ARGUMENTE DIN INITIATIVA LEGISLATIVA:

Spre deosebire de sistemele de impozitare progresiva „clasice”, structurate pe mai multe trepte de impozitare, in functie de marimea veniturilor, aceasta initiativa legislativa vizeaza structurarea unui sistem de impozitare a veniturilor salariale pe doar doua trepte:

Ramane cota de 16 % pentru veniturile salariale care depasesc valoarea salariului mediu brut din executie pe anul anterior, ceea ce inseamna ca nici un salariat nu va plati impozit mai mare decat cel pe care il plateste in momentul actual;

Introducem cota de 10 % pentru impozitarea veniturilor salariale care sunt egale sau mai mici decat salariul mediu brut pe economie. Astfel, cei ale caror venituri salariale sunt situate sub salariul mediu brut pe economie vor fi impozitati doar cu 10%, nu cu 16% cat se practica in momentul actual.

Nu am introdus mai multe trepte de impozitare cum ar fi, de pilda, o treapta mai mare de 16% pentru veniturile salariale mari. Ratiunea pentru care am ales acest sistem rezida in teoria conform careia in situatii de criza consumul poate fi afectat negativ prin masuri de supra-impozitare.

Consider ca, in contextul economic actual, profund defavorabil, consumul trebuie stimulat pentru a redeveni unul dintre motoarele necesare cresterii economice. Dar, in acelasi timp, categoriile sociale cele mai vulnerabile la efectele crizei trebuie sprijinite prin masuri active. Aceasta initiativa legislativa incearca sa raspunda acestor doua deziderate. Desigur, o data ce situatia economiei romanesti va fi una favorabila, introducerea unor cote de impozitare a veniturilor salariale mari si foarte mari va putea fi reconsiderata.