"Studiul indica o crestere a ratei de incetare a contractelor de munca, care ajunge la 18,7%, fata de 14,1% in editia (studiului n.r.) de anul precedent, determinata de cresterea volumului de incetari contractuale initiate de angajat (demisii), concomitent cu o stabilizare a incetarilor initiate de angajator (concedieri colective si concedieri individuale). Aceste fenomene reflecta o dinamica crescuta a pietei muncii si o accentuare a competitiei pentru atragerea angajatilor", indica documentul citat.

Potrivit Nicoletei Dumitru, manager, Servicii de Consultanta in Resurse Umane, PwC Romania, unele sectoare s-au confruntat istoric cu o rata extrem de ridicata a incetarilor contractelor de munca, iar un exemplu in acest sens este retailul.

"Un exemplu in acest sens este retailul, pe fondul unui profil al angajatului predispus la schimbarea locului de munca pentru diferente salariale mici. Se observa, de asemenea, ca toate categoriile de personal, cu exceptia personalului administrativ, au inregistrat cresteri ale ratei incetarii contractelor de munca, pentru angajatii din structurile de management cresterea fiind de peste 40% fata de anul precedent (de la 6,6% la 9,5%). Spre deosebire de segmentul de muncitori, unde decizia de a parasi organizatia este determinata de motive de natura financiara, angajatii din segmentul de management vizeaza, in general, posturi care presupun provocari profesionale mai complexe. Din acest motiv, companiile vor fi nevoite sa dezvolte programe interne care sa dea managerilor oportunitatea de dezvoltare profesionala si avansare in cariera (de exemplu, programe de 'job rotation' sau de mobilitate internationala", a spus Nicoleta Dumitru, citata de Agerpres.

Ea a mai aratat ca strans corelata cu rata de incetare a contractelor de munca este rata recrutarilor din afara organizatiei, in crestere cu 36% fata de anul precedent, de la 13,5% la 18,4%.

"In acelasi timp, costul recrutarii unui angajat a crescut de la 229 de euro la 262 de euro (o crestere de peste 14%). Ne confruntam cu o competitie din ce in ce mai intensa pentru atragerea angajatilor care sa sustina cresterea si sa valorifice oportunitatile de pe piata. Pentru a iesi invingatoare din aceasta competitie, este nevoie ca organizatiile sa utilizeze metode si instrumente din ce in ce mai sofisticate pentru identificarea candidatilor potriviti (de exemplu, accesarea comunitatilor virtuale de experti sau utilizarea canalelor de social media) si pentru atragerea acestora (de exemplu, construirea unui brand de angajator atragator si adecvat pentru caracteristicile segmentelor de candidati vizate)", a explicat reprezentantul PwC.

Cum isi pastreaza angajatorii talentelor

In context, numarul de ore dedicate programelor de training si dezvoltare a angajatilor a crescut de la 17 la 20, dar costurile au scazut de la 155 euro pe angajat pe an la 120 euro, reiese din acelasi studiu.

"In ceea ce priveste investitia in programe de training si dezvoltare, studiul Saratoga 2016 reflecta o crestere a numarului de ore dedicate acestor programe (de la 17 la 20 ore per angajat pe an), concomitent cu o scadere a costurilor asociate, acestea reducandu-se de la 155 euro per angajat per an (valoarea calculata in studiul din anul precedent) la 120 euro per angajat per an", arata documentul.

Potrivit Nicoletei Dumitru, asistam, pe de o parte, la o amortizare a investitiei in programe complexe de tipul 'train the trainers' (formare de traineri interni, care sa disemineze continut la nivel de toata organizatia) si in platforme de tip e-learning (care presupun un cost mare de implementare, insa investitii ulterioare reduse).

"Pe de alta parte, devine din ce in ce mai frecventa utilizarea unor metode inovative de dezvoltare (de exemplu, programe de tipul 'peer learning', in care compania faciliteaza intalniri intre angajati din diverse departamente, in scop de transfer de informatii si de impartasire de experiente profesionale), care nu presupun investitii semnificative din partea organizatiei", a adaugat Nicoleta Dumitru.

Conform studiului, in Romania, rentabilitate medie a capitalului uman (exprimata prin numarul de unitati monetare generate de un angajat pentru fiecare unitate monetara investita de companie in remuneratia sa) a crescut cu 12,5% fata de anul precedent, ajungand la 1,44. Aceasta evolutie se datoreaza in principal cresterii profitabilitatii ca urmare a reducerii costurilor totale la nivel de companie.

Studiul PwC Saratoga Romania 2016 prezinta date exhaustive referitoare la indicatori ai capitalului uman pe baza datelor colectate de la 66 de companii participante din cinci sectoare economice (industria farmaceutica, productie industriala, retail, banci si sectorul bunurilor de larg consum).