Principalul motiv este declinul vânzărilor cafenelelor şi restaurantelor, care în mod normal sunt responsabile pentru 25% din cerere, şi ar putea dura ceva timp până când lucrurile vor reveni la normal.

Într-o lume care lucrează de acasă, mersul zilnic la cafea pentru doza zilnică de cafeina a dispărut iar acest fenomen afectează fiecare mare regiune. Firma de cercetare Marex Spectron estimează că la nivel global peste 95% din piaţa cafelei "out-of-home" a fost închisă la un anumit punct pe perioada pandemiei.

Pentru Notes, un lanţ de cafenele din Londra, restricţiile au început să fie relaxate în City dar cea cea mai mare parte a celor 10 cafenele ale sale care deservesc angajaţii din birouri rămân în continuare închise.

"Va fi o relansare lentă pentru noi având în vedere că foarte multe birouri din Londra nu vor reîncepe activităţile decât după terminarea verii iar unele ar putea să se deschidă abia anul viitor", a declarat Robert Robinson, cofondatorul lanţului de cafenele, potrivit Agerpres.

O relansare anemică a cererii de cafea ar putea fi un fenomen devastator pentru cele aproximativ 125 de milioane de persoane din întreaga lume care îşi asigură mijloacele de trai de pe urma cafelei. Cultivatorii de cafea se confruntau deja cu probleme după ce mai mulţi ani de recolte consistente au declanşat o situaţie de tip "bear market" pentru piaţa cafelei.

Analiştii de la Citigroup Inc. prognozează că în a doua jumătate a acestui an cotaţiile futures la boabele de cafea arabica ar putea scădea cu 10% până la aproximativ 90 de cenţi livra, în apropiere de punctul de break-even. În paralel, Organizaţia Internaţională a Cafelei a atras atenţia asupra pericolului utilizării copiilor ca mână de lucru în regiunile producătoare de cafea, ca urmare a creşterii sărăciei în rândul fermierilor.

În aceste condiţii, Suplicy Cafes Especiais, unul dintre cele mai mari lanţuri de cafenele din Brazilia, a fost obligat să amâne plăţile către fermierii pentru livrările de cafea care au fost făcute deja. De asemenea, reluarea comenzilor pentru noi livrări se va face doar treptat, a precizat directorul general Felipe Braga. Acest lanţ operează 25 de magazine iar marea majoritate dintre ele au fost închise de restricţiile impuse de Covid-19 începând de la mijlocul lunii martie. Câteva şi-au redeschis recent porţile, ca urmare a relaxării restricţiilor, dar au fost nevoite să fie închise din nou deoarece numărul clienţilor era insuficient pentru a menţine funcţionarea.

Există însă şi unele semnale optimiste că cea mai dificilă perioadă a trecut. În Asia, piaţa cafelei cu cel mai puternic ritm de creştere, consumul la restaurante şi cafenele este aşteptat să îşi revină în a doua jumătate a anului pe măsură ce mai multe ţări ies din izolare, susţine Tan Heng Hong, analist la firma de cercetare de piaţă Mintel. La rândul său, Departamentul american al Agriculturii (USDA) prognozează o relansare a cererii globale pentru anul viitor.