Mega-proiectul vizând construcţia unui canal între Marea Neagră şi Marea Marmara va oferi o trecere sigură pentru 185 de nave zilnic, comparativ cu 118-125 de nave care trec în prezent prin strâmtoarea Bosfor, a declarat luni ministrul turc al Transporturilor, Cahit Turhan, pentru agenţia de presă Anatolia, scrie Agerpres.

Obiectivul este de a atrage mai multe avantaje financiare din poziţia Istanbulului ca centru de tranzit maritim şi de a limita timpii de aşteptare pentru navele care doresc să intre pe Bosfor şi care, în prezent, trebuie uneori să rămână ancorate mai multe zile în afara strâmtorii.

"O sumă totală estimată la un miliard de dolari pe an va fi colectată de la navele care vor trece prin Canal Istanbul", a declarat Cahit Turhan. Acesta a adăugat că o serie de companii din Olanda, Belgia şi Franţa sunt interesate să participe la acest proiect, estimând că, dacă lucrările vor începe în 2020, proiectul va fi finalizat până în 2026.

Citește și: Cel mai mare transfer din istoria aviației civile. Trei autostrăzi au fost închise pentru ca 43.000 de tone de echipamente să fie transferate pe noul aeroport din Istanbul

Autorităţile turce susţin că acest canal navigabil cu o lungime de 45 de kilometri va reduce presiunile asupra strâmtorii Bosfor, care împarte în două Istanbulul şi este una din cele mai aglomerate linii de navigaţie din lume.

Cahit Turhan a reiterat luni că strâmtoarea Bosfor este unul din cele mai riscante puncte pentru traficul maritime, iar creşterea transportului comercial pune în pericol viaţa oamenilor care trăiesc în jurul Bosforului.

"Există o creştere de 53% a cantităţii de marfă transportată pe nave care trec prin Bosfor", a spus Turhan, adăugând că cea mai îngrijorătoare este creşterea cantităţii de bunuri periculoase (gaze lichefiate, gaze naturale, produse chimice) care trece prin Bosfor.

Canalul Istanbul ar urma să înceapă în districtul Kucukcekmece de lângă Marea Marmara, unde există deja un lac interior, se va îndrepta spre rezervorul Sazlidere, și se va termina la Marea Neagră, la nord de localitatea Durusu. Cu o adâncime de 25 de metri şi o lăţime de 400 de metri, noul canal ar urma să fie integrat cu noi porturi şi centre logistice, urmând a include şi trei tuneluri subterane pentru autovehicule.

Citește și: Primul tren de marfă din China către Europa trece pe sub Strâmtoarea Bosfor la Istanbul și scrie istorie pe noul Drum al Mătăsii

Acest mega-proiect face parte din planurile preşedintelui Erdogan de a construi o "Nouă Turcie", cu infrastructură modernă, până în anul 2023, când se aniversează 100 de ani de la fondarea statului modern turc de către Mustafa Kemal Ataturk.

În replică, activiştii de mediu şi urbaniştii susţin că acest canal la marginea Istanbulului, o metropolă cu 15 milioane de locuitori şi spaţii verzi limitate, va distruge unele ecosisteme vitale pentru animalele marine şi păsările migratorii.

Potrivit lui Pelin Pinar Giritlioglu, de la Camera Urbaniştilor din Istanbul, proiectul va limita resursele de apă cruciale şi va duce la distrugerea unei zone de păduri ce echivalează cu 20.000 de terenuri de fotbal. "Canalul Istanbul ameninţă serios producţia agricolă şi viitorul Turciei", a atenţionat ea.