Denumit Yavuz Sultan Selim, noul pod este unul din cele mai lungi poduri suspendate din lume si de asemenea cel mai lat din lume, cu o latime de 59 de metri.

"Acest pod pune Turcia pe primul plan la nivel mondial, fiind cel mai spectaculos pod construit in ultimii ani" a declarat pentru AFP francezul Michel Virlogeux, cel care a conceput podul Yavuz Sultan Selim si care anterior a conceput Viaductul de la Millau (sudul Frantei) si Pont de Normandie (vestul Frantei).

Cel de al treilea pod peste Bosfor are o structura hibrida, fiind simultan un pod suspendat si un pod hobanat, niciun pod de acest fel nemaifiind construit in lume dupa celebrul pod din Brooklyn, construit in secolul 19.

Construit de un joint venture sud-coreean (Hyundai si SK), podul ofera cate patru benzi de circulatie rutiera pentru fiecare sens si doua linii pentru traficul feroviar.

CLICK AICI PENTRU A MARI IMAGINEA (sursa foto: Anadolu Agency)

"Guvernul turc a cerut o calitate arhitecturala ridicata, iar noi am dorit ca autostrazile sa fie la acelasi nivel cu calea ferata, in conditiile in care in general trenurile circula pe dedesubt iar automobilele pe deasupra", a explicat Michel Virlogeux care a conceput acest pod impreuna cu inginerul elvetian Jean-François Klein.

Cu o inaltime de 323 de metri, pilonii celui mai lung pod feroviar din lume au o inaltime mai mare decat cei ai Viaductului de la Millau, dar rivalizeaza cu cei ai turnului Eiffel (324 metri).

La un cost total de aproape 900 milioane de dolari (798 milioane de euro), cel de al treilea pod peste Bosfor face parte dintr-un megaproiect rutier de 150 de kilometri care va lega Anatolia de Europa pentru a decongestiona Istanbulul, o metropola cu 18 milioane de locuitori.

"Podul va usura traficul in Istanbul cu 30% si de asemenea va reduce presiunea pe celelalte doua poduri de peste Bosfor", a declarat ministrul turc al Transporturilor, Ahmet Arslan.

Citeste si: Osman Gazi, unul dintre cele mai lungi poduri suspendate din lume, a fost inaugurat in Golful Izmit. Cum arata megaproiectul care l-a costat pe Erdogan 9 mld. dolari

In schimb, criticii acestui proiect sustin ca noul pod nu va face decat sa extinda Istanbulul spre Marea Neagra. In plus, criticii sustin ca pentru acest pod nu a fost realizat niciun studiu de impact asupra mediului, iar drumurile de acces spre noul pod vor trece prin padurea Belgrad, considerat 'plamanul verde' al Istanbulului.

La fel ca si alte proiecte impresionante concepute pentru a reda Istanbulului prestigiul pe care il avea in perioada imperiului otoman, presedintele Recep Tayyip Erdogan, care a ocupat si functia de primar al Istanbulului, a vrut ca noul pod sa fie realizat foarte, foarte rapid. "Nu cunosc un alt exemplu de proiect conceput si realizat in trei ani si jumatate", sustine Michel Virlogeux.

Noul pod ar urma sa fie completat si de alte proiecte spectaculoase avute in vedere de presedintele Erdogan, printre care un al treilea aeroport gigant in Istanbul, precum si un canal intre Marea Neagra si Marea Marmara, paralel cu stramtoarea Bosfor.