Este cel mai semnificativ declin din ultimii cinci ani şi există temeri că epidemia cu noul coronavirus din China ar putea afecta evoluţia economiei nipone în primul trimestru din acest an.

Analiştii se aşteptau la o scădere a PIB-ului Japoniei cu 3,7% în ultimele trei luni din 2019 şi previzionează că economia niponă ar putea intra în recesiune în acest trimestru, scrie Agerpres.

În trimestrul patru din 2019, consumul privat, care reprezintă aproximativ 60% din PIB-ul Japoniei, a scăzut cu 2,9%, după ce taxa pe consum a fost majorată la 1 octombrie 2019, de la 8% la 10%. De asemenea, cheltuielile de capital au înregistrat un declin de 3,7%, în timp ce importurile şi exporturile au scăzut cu 2,6% şi, respectiv, 0,1%, pe fondul războiului comercial dintre SUA şi China.

După anunţarea datelor dezamăgitoare, ministrul nipon al Economiei, Yasutoshi Nishimura, a dat asigurări că autorităţile de la Tokyo sunt pregătite să ia toate măsurile necesare pentru a face faţă impactului epidemiei cu noul coronavirus asupra economiei şi a turismului.

În decembrie, Guvernul premierului Shinzo Abe a aprobat cheltuieli în valoare de 120 miliarde de dolari menite să atenueze impactul majorării taxei pe consum.

Şi Paul Cashin, şeful misiunii FMI în Japonia, avertiza săptămâna trecută că o extindere şi o prelungire a epidemiei cu noul coronavirus ar putea afecta economia niponă, în special turismul, sectorul de retail şi exporturile.

"Extinderea epidemiei reprezintă un risc la adresa economiei nipone, deşi impactul economic va depinde de gradul de extindere şi de răspunsurile autorităţilor. Dacă epidemia va fi extinsă şi prelungită, acest lucru va afecta probabil turismul şi activităţile de retail, în urma scăderii sosirilor de turişti din China şi din alte regiuni şi a cheltuielilor lor", a explicat Paul Cashin.

Acesta a adăugat că epidemia ar putea de asemenea avea efect asupra comerţului şi investiţiilor, deoarece o încetinire suplimentară a economiei Chinei ar putea afecta companiile din Japonia şi ar putea întrerupe lanţurile de furnizare.

China este a doua mare destinaţie pentru exporturile Japoniei. Companiile auto nipone produc componente, iar retailerii vând o gamă largă de bunuri în statul chinez. De asemenea, 30% dintre turiştii care au vizitat anul trecut Japonia erau chinezi. Ei au cheltuit aproape 40% din totalul sumelor cheltuite de vizitatorii străini.

În rândul principalelor state industrializate, Japonia este una dintre ţările cel mai puţin sănătoase din punct de vedere fiscal, datoria sa publică situându-se anul trecut la 237,5% din PIB.