1. General Motors vs. Toyota

Cota de piata a General Motors era de 35% in 1991, iar acum abia atinge 20% si continua sa piarda teren in favoarea japonezilor, cea mai mare amenintare fiind Toyota. In 2008, inainte ca reputatia si vanzarile sa-i fie distruse de numeroasele rechemari de masini in service, Toyota acoperea 17% din piata americana, un procent de doua ori mai mare decat acum 20 de ani. La decaderea General Motors "au pus umarul" si Honda si Nissan.

Ce a dus la declinul accentuat al General Motors? Spre exemplu, costurile de productie erau cele mai ridicate, iar cele ale Toyota extrem de mici, mai ales pentru masinile produse in Japonia. Mai mult, autoturismele erau ansamblate defectuos, potrivit studiilor de specialitate. Apoi, piata americana a fost invadata de masini ieftine precum Kia sau Hyundai.

2. Dell vs. Acer

Dell a dominat piata americana, insa dominatia sa a inceput sa se erodeze in 2004, cand producatorul chinez Lenovo a cumparat producatorul de calculatoare IBM. Acest lucru a deschis practic calea Asiei spre stapanirea pietei din SUA. Multi consumatori au renuntat la computerele americane cand au avut la dispozitie marci precum Acer sau Asus. Iar Acer a profitat din plin de interesul clientilor pentru netbookuri si a ajuns astfel al treilea producator de calculatoare din lume. In acelasi timp, cota de piata a Dell a scazut de la 16% in 2005 la 12% in 2010. Iar cea a Acer a ajuns la 12%, de la 5,5%.

3. Intel vs. ARM

Producatorul de chipuri Intel este de trei decenii pe piata, iar acest lucru ii da o anumita stabilitate, insa pierde teren in favoarea competitorilor care scot la lumina chipuri pentru dispozitive portabile la mare cautare acum, precum tablete sau smartphone-uri. Principaii sai competitori sunt Texas Instruments si Samsung, iar produsele sunt create de ARM. Studiile IDC arata ca pana in 2015, ARM va detine 13% din piata de profil.

4. Boeing vs. Airbus

Producatorul american de aeronave Boeing a dominat intotdeauna piata globala de profil. In schimb, Airbus abia a rezistat. Spre exemplu, in 1996, a primit 106 de comenzi pentru constructia de aeronave, iar Boeing 441. Situatia s-a inversat in 2010, cand tari precum Germania, Franta, Marea Britanie si Spania s-au interesat tot mai mult de avioanele Airbus. Insa, si in acest caz, China ameninta SUA si se pregateste sa lanseze o aeronava ieftina pentru curse comerciale in 2016, iar acest lucru inseamna ca toate companiile aeriene vor alege cea mai accesibila aeronava - cea produsa in Asia.

5. Microsoft vs. Nintendo

Nintendo a incercat de mai multe ori sa se impuna pe piata jocurilor video, asa ca are la activ cateva proiecte esuate, pana cand a reusit in 2000 sa sparga gheata cu PlayStation, consola care s-a vandut in 150 de milioane de unitati. Iar istoria consemneaza acum produse precum Microsoft Xbox 360, PS3 si Nintendo Wii. Microsoft a demonstrat ca mai are un cuvant de spus cu Xbox 360, dar consola Nintendo Wii i-a dat lovitura de gratie. Astfel, la finele lui 2009, cota de piata a Microsoft pe acest segment a scazut la 23%, de la 65% in urma cu cinci ani, iar cea a Nintendo s-a dublat si a ajuns la 50%.

6. Goodyear vs. Bridgestone

Producatorul de cauciucuri Goodyear pierde teren in fata competitorilor asiatici din acelasi motiv precum General Motors: costurile mari de productie. Acum, industria de profil nu mai este dominata de un producator local, ci de cei asiatici, dar si europeni care se bat pe o cota de piata tot mai mare. Dintre acestia cel mai importat este Bridgestone.