Interesul investitorilor in constructii pentru zona litoralului este dovedit si de evolutia numarului de firme cu acest obiect de activitate.

Daca in 2010 erau inregistrate 2.775 de societati specializate in constructii, in 2014, numarul acestora a crescut cu mai mult de o treime, la 3.416.  Asa s-a ajuns ca afacerile din acest sector sa evolueze semnificativ, in ciuda crizei, de la 2,21 miliarde lei, in 2010, la 3,29 miliarde lei, in 2014, iar perspectivele lui 2015 se indreapta spre depasirea pragului de 4 miliarde de lei. 

Analiza face parte din barometrul privind starea business-ului romanesc, proiect dezvoltat de KeysFin, tinand cont de datele financiare de la societatile comerciale si PFA-urile active din Romania, comunicate de institutiile statului.

"Din 2009, dar cel mai puternic in 2010, am asistat la o ieftinire semnificativa a terenurilor de pe litoral, dar si din Delta. Multe dintre afacerile speculative din perioada de boom economic s-au inchis pe fondul crizei, astfel ca, pentru cei cu lichiditati, au aparut oportunitati de investitii importante. Pe de alta parte, asistam la o dezghetare a apetitului investitional al celor care detineau terenuri si cladiri in zona litorala", afirma analistii KeysFin, citati de Agerpres.

Un alt argument care sustine sectorul imobiliar este reorientarea romanilor catre turismul de la Marea Neagra. 

Mamaia este considerata raiul constructorilor de pe litoral, in ultimii patru ani ridicandu-se aici zeci de hoteluri cu mai mult de 2.000 de camere, majoritatea cu confort de 4-5 stele. 

O evolutie spectaculoasa a marcat-o si statiunea Navodari, acolo unde, potrivit autoritatilor locale, s-au deschis peste 100 de pensiuni si hoteluri numai in ultimii doi ani. 

Evolutia mixului de business din zona Dobrogei nu se bazeaza doar pe marii investitorii, un cuvant greu de spus avandu-l micii dezvoltatori. 

"Alaturi de investitiile de anvergura, unul dintre motoarele il reprezinta initiativa particularilor, cei care au inteles acest trend si il fructifica prin dezvoltarea in regie proprie a unor spatii HoReCa - restaurante, fast-food-uri, magazine alimentare, unitati de servicii - toata infrastructura necesara unui turism care tinde catre standarde cel putin decente in turism", spun expertii KeysFin. 

Pe fondul evolutiei afacerilor din constructii, profiturile inregistrate de firmele care activeaza in Dobrogea au crescut exponential, de la 169 milioane lei in 2010 la 239 milioane lei in 2014, iar perspectivele lui 2015 se anunta a fi pe masura.  

"Datele preliminare din SI din 2015, coroborate cu semnalele din vara acestui an, indica un avans al cifrei de afaceri din acest sector cu 25-30% si al profitabilitatii cu cel putin 20%", se arata in analiza. 

Rezultatul pozitiv al sezonului estival 2015 anuntat de hotelieri, temperarea efectelor crizei, cresterea gradului de incredere in economie, dezghetarea relativa a finantarilor bancare si implicatiile noului Cod Fiscal, mai ales reducerea TVA, fac ca perspectivele lui 2016 sa fie unele pozitive. 

"Litoralul, cu cei doi vectori de crestere ai sai, turismul si transporturile (Portul Constanta, Autostrada Soarelui), are toate sansele sa devina al doilea pol de crestere economica pentru Romania", spun reprezentantii companiilor de constructii din zona Dobrogei.