Unii dintre cei despre care aminteam mai sus au renuntat la facultate, pentru a-si urma visurile antreprenoriale: voiau sa fie oameni de afaceri, sa aiba propriile lor business-uri.

Sa produca bani. Multi bani. Nu si-au mai terminat niciodata studiile. Insa companiile pe care le-au fondat au revolutionat lumea.

Forbes a publicat recent, topul tinerilor care au devenit milionari in dolari, chiar inainte sa termine facultatea. Unii dintre acestia nici nu implinisera 22 de ani, atunci cand au inceput sa aiba lumea la picioare. Companiile pe care le-au creat produceau sute de mii de dolari, ajungand destul de repede, la sume cu sase zerouri.

Mai mult decat atat, firmele erau cotate la bursa, la preturi exorbitante, pentru niste studenti, care desi visau sa ajunga mari, nu indraznisera, poate, niciodata, sa tinteasca atat de sus.

Dar cum au reusit ei sa fondeze afaceri de succes? Unii dintre tineri au identificat cateva dintre problemele cu care se confrunta societatea in acele timpuri si au incercat sa le rezolve cumva, prin intermediul business-urilor lor. Altii insa, mai creativi, si-au transformat hobby-urile in afaceri riscante. Cativa dintre antreprenori s-au asociat cu prieteni, frati, parinti sau mentori. Altii insa, au riscat pe cont propriu. Cu totii au reusit insa.

Sa-i luam pe rand.

Jason Brian, proprietarul autocricket.com, nominalizat drept „Omul Anului” (2011)

In vara lui 2008, dupa ce a absolvit liceul, Jason Brian a inceput sa lucreze in departamentul de marketing al unei companii auto din Florida de Sud. Si-a dat seama atunci ca viitorul marketing-ului era internetul.

"Cu jumatate din bani, am constatat ca puteam dubla rezultatele, cumparand anunturi online si folosind tehnici de optimizare pentru motoarele de cautare”, a povestit Brian pentru Forbes.

Trei ani mai tarziu, Brian a cheltuit "mai putin de 10.000 de dolari” din economiile pe care le avea, pentru a-si construi un site care sa-i ajute pe potentialii cumparatori de masini.

Asadar, autocricket.com a inceput sa produca bani prin vanzarea de informatii despre clienti catre distribuitori si producatori. La sase luni de la lansarea site-ului, acesta le-a atras atentia a doi antreprenori din Napoli, care au investit aproximativ 250.000 dolari in afacerea lui Brian. Site-ul a produs aproape 1,2 milioane de dolari in 2009. Brian avea doar 22 de ani pe atunci. Anul trecut, autocricket.com a produs doar...6 milioane de dolari.

Jason Brian a fost nominalizat in urma cu doua luni, drept „Omul Anului”, pentru sprijinirea cercetarilor realizate de Societatea de Leucemie si Limfom (LLS), din Florida.

LLS organizeaza anual, in Florida, zeci de evenimente pentru a sensibiliza opinia publica si a obtine fonduri pentru gasirea remediilor leucemiei, limfomului, bolii Hodgkin si mielomului, si pentru a imbunatati, totodata, calitatea vietii pacientilor si familiilor lor. Evenimentele reusesc sa stranga, milioane de dolari anual. Autocricket.com, compania condusa de tanarul Brian, va fi unul dintre sponsorii campaniei organizate de LLS, luna viitoare, in Palm Beach.

Pentru a fi considerat un candidat pentru organizarea acestei campanii, alaturi de LLS, organizatia lui Brian a trebuit sa fie nominalizat de catre alte persoane. In calitate de CEO al autocricket.com, tanarul s-a gandit ca isi poate folosi de etica si de succesul companiei sale, pentru a putea ajuta niste cauze umanitare.

"Sunt foarte emotionat sa fiu reprezentantul companiei mele, in postura pentru care am fost nominalizat", a spus Brian pe autocricket.com


 "Leucemia si limfomul afecteaza, din pacate, foarte multe familii si impreuna, putem gasi leacul acestor boli. Sper doar, ca fondurile pe care le vom strange sa ne permita sa facem asta”, a adaugat Brian.

Joshua Dziabiak  - fondator showclix.com


In 2005, Joshua Dziabiak, care avea doar 18 ani, isi vindea deja compania, pe atunci o firma de web hosting, numita Mediacatch pentru suma de un milion de dolari. Ce a facut cu banii? Si-a cumparat un autoturism de lux si un televizor cu ecran plat, iar restul sumei a folosit-o pentru a investi in alte companii, printre care si showclix.com, organizatia pe care o detine in prezent.

Showclix este un site care le permite caselor de arta, colegiilor, localurilor de karaoke si altor piete de desfacere sa vinda bilete online si prin telefon.

In 2009, Dziabiak a produs cu showclix.com aproape un milion de dolari, fapt care i-a facut pe investitori sa evalueze compania la 2.75 milioane de dolari.

Concret, site-ul colecteaza taxele de servicii (de obicei, platite de cumparatorii biletelor), adica, un procent intre 7-15% din vanzarile de bilete. Aceste taxe i-au adus companiei o cifra de afaceri de noua milioane de dolari anul trecut. Nu-i deloc rau pentru un tanar de 24 de ani, nu-i asa?

Daniel Gómez Iniguez - un business alimentat cu motorina

20 de ani avea si Daniel Gómez Iniguez atunci cand a lansat Solben, o companie care proiecteaza si produce o presa ce extrage la randul sau, uleiul din plante pentru a produce combustibil diesel.

Simtul antreprenorial si l-a dezvoltat inca de pe bancile scolii. Iniguez si-a deschis prima sa firma, R&D, pe cand era in liceu. A urmat apoi o alta firma, Monterrey, cu care a produs "putin peste un milion de dolari", in primul sau an de activitate.

Astazi, Daniel are 15 angajati la solben.org.mx si 21 de ani.

Ian Purkayastha – o afacere cu gust de trufe


Ian Purkayastha este un alt tanar care a reusit sa se imbogateasca la o varsta la care altii abia gusta din frumusetea anilor de liceu. Acesta avea 15 ani atunci cand a inceput sa importe trufe si sa le vanda, cu sume cuprinse intre 5 dolari si o lira sterlina, restaurantelor si magazinelor alimentare din orasul sau natal, Fayetteville, Ark.

De ce trufe? Pentru ca Purkayastha a crescut in Houston, acolo unde, cauta deseori ciuperci salbatice, in padurile de langa casa parintilor lui.

Ian le-a spus ziaristilor de la Forbes, intr-un interviu acordat recent, ca importul de trufe reprezinta o munca destul de dificila, care include patru agentii federale si o cursa contra cronometru. Si asta pentru ca trufele au un termen de valabilitate de numai sapte zile.

Ian a pus bazele primei livazi de trufe din Statele Unite (Arkansas). Si a avut incasari de peste un milion de dolari.

David Schottenstein – costume de calitate

Cand tanarul de 20 de ani, David Schottenstein, absolvise Seminarul Rabinic, Oholei Torah, el nu facuse, inca, primul milion de dolari. Dar era pe drumul cel bun.


David si-a deschis, in 2004, o companie care producea costume pe comanda, chiar in casa sa din Ohio. Cu 75.000 dolari, tanarul licean pe atunci, a plecat la Hong Kong, sa gaseasca fabrici care sa-i creeze costumele personalizate, "de calitate de tip Zegna", cotate la doar un sfert din preturile concurentilor sai si vandute de negustori din usa in usa.

La finalul primului an de activitate, Astor and Black a avut incasari de peste 560.000 de dolari. Sa-ti zicem ce cifra de afaceri a inregistrat anul trecut? Aproximativ 20,5 milioane de dolari.

Cei mai cunoscuti antreprenori din lume si-au inceput afacerile de pe bancile scolilor

Bill Gates, acum in varsta de 55 de ani, este cel mai cunoscut exemplu de reusita pentru tinerii din intreaga lume. Co-fondatorul Microsoft Corporation, cel mai bogat om din lume in ultimii 15 ani, a fost depasit anul trecut de mexicanul Carlos Slim Helu. Acesta din urma controleaza unul dintre cele mai vaste imperii de telecomunicatii de pe continentele americane si a avut in 2010 o avere estimata la 53,5 de miliarde de dolari, cu 5 milioane de dolari mai mult decat co-fondatorul Microsoft.


Bill Gates (55 de ani), fiu de avocat (William Henry Gates) si de profesoara universitara (Mary Maxwell Gates), si-a inceput studiile la una dintre cele mai cunoscute scoli din Seatle, Lakeside School. A studiat apoi la prestigioasa Universitate Harvard, pe care a abandonat-o insa in anul trei. Un an mai tarziu a infiintat Microsoft, impreuna cu prietenul sau din copilarie, Paul Allen.

Au urmat apoi afaceri importante cu IBM si lansarea primei versiune a sistemului de operare, Windows. In 1989, a lansat cea mai populara suita de aplicatii de birou, Microsoft Office.

In 1986, Microsoft a devenit companie publica, fiind cotata la bursa. In 2005, Bill Gates a primit de la regina Marii Britanii titlul de "Cavaler al Imperiului Britanic", iar un trei ani mai tarziu, acesta s-a retras de la conducerea companiei.

De Mark Zuckerberg si a lui retea de socializare, care a luat nastere intr-o camera de camin a Universitatii Harvard, pe care a abandonat-o insa ulterior, a auzit aproape toata lumea. Despre Facebook si succesul nebun pe care acest site de socializare l-a avut, la nivel global, s-a facut si un film, care a castigat in acest an, trei premii Oscar: pentru cel mai bun scenariu adaptat, cel mai bun montaj si cea mai buna coloana sonora.

Michael Dell este un alt tanar antreprenor, faimos datorita business-ului sau. Michael a fondat compania PC's Limited, cu un capital initial de doar 1.000 de dolari, pe cand era student la Universitatea din Texas.

La inceput compania asambla calculatoare IBM. Mai tarziu, Michael a fost convins ca vanzarea computerelor direct catre consumator ii va oferi firmei oportunitatea de a intelege mai bine necesitatile clientilor sai si de a le oferi solutii noi.


 Si Michael a abandonat scoala, pentru a-si dedica tot timpul liber companiei pe care a si rebranduit-o ulterior.

Astazi, Dell este o companie multinationala, cu sediul in Round Rock, Texas, care dezvolta, produce, vinde, si ofera suport pentru calculatoare personale si a alte produse legate de calculator, cu peste 88.000 de angajati.

Co-fondatorul Apple, Steve Jobs este un alt antreprenor, intens mediatizat, datorita succesului business-ului sau, care a dat un nou trend tehnologiei IT si telefoniei mobile.

Steve este insusi un mit: mitul antreprenorului inteligent si individualist din Silicon Valley, preocupat de aspectul estetic al produselor, pentru a-si cuceri clientii. Munca sa de dezvoltare de produse, atat de functionale si de elegante, i-a adus acestuia o reputatie la care aspira multi oameni de afaceri.

Ted Turner este un alt punct de referinta pentru tinerii aspiranti la statutul de "famous business men".

Imperiul mediatic al lui Turner a inceput cu afacerea panourilor publicitare a tatalui sau, de care s-a ocupat de la varsta de 24 de ani, dupa sinuciderea acestuia.


Dupa cumpararea unei statii de UHF, din Atlanta, in 1970, Ted a inceput construirea Turner Broadcasting System. CNN a revolutionat media de informatie la nivel global, reusind sa acopere dezastrul navetei spatiale Challenger (1986) si Razboiul din Golf (1991).