Seful ANAF a avansat ca solutie pentru imbunatatirea rapida a situatiei inlocuirea contractelor de intretinere cu un contract de asigurare a functionarii infrastructurii IT a ANAF.

Presedintele Fiscului a vorbit mai ales despre situatia dificila legata de infrastructura informatica a ANAF.

"De cand am preluat aceasta functie, la inceputul acestui an, am constatat ca modernizarea informatica a ANAF era doar pe hartie si, practic, din 2015 pana acum nu s-a mai intamplat nimic concret", a afirmat Stan, intr-un interviu acordat postului de radio RFI Romania.

Cu toate acestea, ANAF a incheiat in 2013 un acord - denumit Proiectul de Modernizare a Administratiei Fiscale (Revenue Administration Modernization Project - RAMP) - de imprumut cu Banca Mondiala, in valoare de 70 milioane euro, tocmai pentru modernizarea administrarii fiscale, insa proiectul este blocat de doi ani, potrivit sefului ANAF.

"Intre anii 2015 si 2016, RAMP a stat pe loc. Exista decalaje majore fata de calendarul initial care prevedea ca, in anul 2018, RAMP sa fie finalizat, decalaje generate de procesul dificil de evaluare a ofertelor tehnice primite din partea celor sase ofertanti, noul termen de implementare fiind 1 ianuarie 2021. Intarzierea RAMP, constatata pana in acest moment, si estimarea ca aceasta intarziere poate sa fie si mai mare in urmatorii ani impun o regandire a optiunilor de care dispune ANAF", a spus Bogdan Stan.

Seful Fiscului are mai multe optiuni pentru imbunatatirea rapida a situatiei.

"Am identificat existenta mai multor solutii, pentru retehnologizarea sistemului informatic al ANAF, asa cum este el in prezent, considerandu-se fezabil sa fie inlocuite contractele de intretinere cu un contract de asigurare a functionarii infrastructurii sistemului informatic al ANAF. Avem nevoie de inlocuirea platformelor hardware cu unele noi. Trebuie sa transferam bazele de date, sistemele de fisiere, in tehnologii similare", a mentionat presedintele ANAF.

In prezent, infrastructura de servere si unitati de stocare a centrelor de date ale ANAF este formata, in mare parte, din echipamente aflate la sfarsitul ciclului de viata, cu o uzura fizica si morala avansata.

Principala cauza a acestei situatii tine de acordurile cadru si contractele subsecvente incheiate incepand cu anul 2013, ultimul contract subsecvent din acordul cadru de mentenanta expirand in octombrie 2016, potrivit sefului ANAF.

Afirmatiile vin dupa ce premierul Mihai Tudose a afirmat luni, la Parlament, ca presedintele ANAF, Bogdan Stan, are la dispozitie o luna pentru a-si dovedi eficienta la conducerea institutiei, in conditiile in care a primit o fisa de parcurs, iar daca o va respecta, toata lumea va fi multumita.

Premierul sustine ca solutiile pe care le-a identificat in cadrul intalnirilor pe care le-a avut cu reprezentantii ANAF si ai Ministerului Finantelor vor fi implementate incepand de saptamana viitoare.

"Am avut saptamana trecuta doua runde de discutii cu ANAF, cu Antifrauda, cu Ministerul de Finante, am identificat un set de solutii care au fost de altfel discutate si azi in coalitie, urmand ca, incepand de saptamana viitoare, ele sa fie implementate. Incepand de la partea de informatizare completa a ceea ce inseamna sistemul financiar-fiscal din Romania si ajungand la masuri de eficientizare, de la colectarea TVA pana la niste masuri mai stricte in ceea ce priveste partea de marfuri de contrabanda”, a afirmat Tudose.