“Romania ar trebui sa ia in considerare, asa cum cum multe tari dezvoltate din jurul nostru au facut-o, consolidarea fiscala. Ce inseamna asta? La nivelul unui grup romanesc, toate profiturile vor fi concentrare la nivelul unei societati de tip holding, se va plati un impozit pe profit consolidat si in felul acesta se vor elimina absolut toate problemele care sunt legate de pierderi fiscale intr-o parte, impozitare pe de alta parte”, a afirmat Jianu, citata de News.ro.

Aceasta masura ar muta interesul autoritatilor fiscale sau forta de control spre a verifica tranzactiile care intr-adevar duc la scurgerea profitului din Romania, potrivit consultantului.

Ar elimina toate controalele pe preturi de transfer intre societatile romanesti, lucru care acum, in practica, se intampla in 90% dintre cazuri. Si ar concentra forta de control a ANAF-ului exact spre zonele unde se poate produce aceasta iesire a profitului catre juridisctii foarte prietenoase sau cu impozitare foarte mica”, a completat consultantul fiscal.

Unul dintre subiectele dezbatute intens in ultimii ani, mai ales dupa scandalul Panama Papers, de catre economisti si specialistii in fiscalitate este realizarea de optimizari fiscale de catre marile grupuri multinationale, cu activitati in mai multe state.

Grupurile isi pot transfera profiturile - si implicit impozitele de platit - dintr-o tara cu taxe mai mari catre o tara cu taxe mai mici sau in care exista un interes special, afectand bugetele statelor in care isi realizeaza efectiv activitatea.

Aceste transferuri se pot realiza prin diverse metode, in principal prin preturi de transfer (achizitii de bunuri sau servicii intre filiale la preturi artificiale).

Pana acum, ANAF a avut rezultate slabe in combaterea optimizarilor fiscale prin preturi de transfer.

Consultantii fiscali spun, de altfel, ca Guvernul trebuie sa rezolve adevarata problema fiscala a Romaniei: gradul foarte slab de colectare a veniturilor la buget inregistrat de ANAF.

Stim cu totii ca TVA-ul este una dintre cele mai importante surse de la bugetul de stat, sunt peste 50 de miliarde de lei anual care ar trebui sa se stranga din TVA, si mai stim ca, de cand am intrat in UE, Romania este pe ultimul loc in ceea ce priveste randamentul colectarii. Din TVA-ul colectabil in Romania nu s-a trecut de 60%. (...) Noi venim si spunem Guvernului sa ne mai linistim cu reducerile, nu avem nevoie sa continue reducerea TVA, avem nevoie de stabilitate si predictibilitate”, a afirmat fostul secretar de stat Gabriel Biris, consultant fiscal si membru in AOAR.

Modificarea impozitaii companiilor, prevazuta in noul program de guvernare, a declansat un val de reactii negative in mediul de afaceri, care a atras atentia ca impozitarea cifrei de afaceri va impinge doua din trei firme catre insolventa, dar si ca noile prevederi incalca legislatia europeana.

Potrivit Consiliului Investitorilor Straini (FIC), impozitarea cifrei de afaceri ar penaliza companiile cu volume mari ale afacerilor, dar cu marje mici ale profiturilor, vine in contradictie cu normele Uniunii Europene (UE) si poate afecta semnificativ competitivitatea Romaniei in regiune. Consecinta va fi ca investitorii straini vor ocoli Romania din cauza schimbarilor prea dese din domeniul fiscal.

Noul program de guvernare al coalitiei PSD-ALDE prevede ca toate firmele din Romania vor plati, de la 1 ianuarie 2018, un impozit pe cifra de afaceri in locul impozitului pe profit, care va disparea. Masura a fost aspru criticata de mai multi manageri si oameni de afaceri, care sustin ca aceasta contribuie la cresterea semnificativa a poverii fiscale intr-un timp foarte scurt.

Prezent zilele trecuta la Bruxelles, unde s-a intalnit cu presedintele Comsieiei Europene si cu cel al Consiliului European, premierul Mihai Tudose a declarat ca impozitul pe cifra de afaceri nu se va mai aplica.