Potrivit studiului, exista o diferenta notabila intre statele din Europa de Est si cele din sudul continentului. Astfel, daca cetatenii din Romania, Ungaria, Polonia, Cehia si Slovacia aleg in acest an consumul, cei din Spania, Franta, Italia, Portugalia, Belgia sau Germania sunt ceva mai rezervati, acordand o atentie mai mare economiilor.

Britanicii sunt cei mai preocupaţi sa-si majoreze nivelul economiilor, 58% dintre acestia declarand ca isi doresc ca in 2011 sa puna mai multi bani deoparte.

Isarescu: Stimularea consumului ca sa avem crestere economica este o idee proasta!

"Studiul Observatoire Cetelem 2011 demonstreaza ca nevoia de consum, proiectele consumatorilor nu au disparut, ci doar au fost amanate datorita crizei. Evenimentele economice din ultima perioada au determinat o reducere si chiar stopare a planurilor de achizitii in majoritatea tarilor europene, insa odata cu primele semne de revenire economica si comportamentul consumatorilor incepe sa se schimbe", a declarat directorul general al Cetelem Romania, Gilles Zeitoun, intr-o conferinta.

Petrecerea timpului liber si calatoriile sunt principalele proiecte pentru europeni in acest an, urmate indeaproape de echiparea si/sau renovarea locuintei.

Astfel, pentru 50% dintre cei chestionati, cheltuielile cu petrecerea timpului liber si calatoriile sunt o prioritate, in timp ce peste 40% dintre acestia vor aloca pe parcursul anului in curs bugete suplimentare pentru achizitia de produse electrocasnice, lucrari de amenajere a locuintei si chiar de telefoane mobile.

Obiectele de mobilier, echipamentele electronice sau ustensilele pentru gradina se afla, de asemenea, in topul prioritatilor, potrivit datelor studiului.

O achizitie devine importanta pentru bugetul familiei atunci cand depaseste o anumita valoare, diferita de la o tara la alta.

Daca pentru un german cumpararea de echipamente necesare utilarii locuintei este importanta atunci cand pretul depaseste valoarea de 768 de euro, pentru un roman nivelul de suportabilitate pleaca de la doar 184 de euro.

Si in privinta sumelor alocate pentru divertisment si calatorii, romanii se numara printre putinii europeni (alaturi de cehi si unguri) care considera ca un buget cu impact raportat la veniturile totale este de peste 168 de euro. Spre comparatie, un italian sau un german considera ca aloca resurse financiare importante daca valoarea pachetului trece de 1.018 euro, respectiv 906 de euro.

Studiul a evidentiat ca procesul de cumparare nu mai este de mult o decizie spontana pentru consumator, acesta alocand resurse de timp importante pentru o analiza amanuntita a ofertelor din piata din punct de vedere calitate-pret.

"Vanzatorii zilelelor noastre se confrunta cu un consumator extrem de bine informat, care se descurca singur in gasirea informatiei de care are nevoie, sa compare, sa ceara sfaturi si sa ia astfel o decizie bazandu-se pe propriile sale cercetari. In contextul in care rata de penetrare a Internetului in Europa ajunsese in iunie 2010 la o medie de 68%, peste 90% dintre utilizatori folosesc mediul online pentru documentare", a spus Zeitoun.

Potrivit studiului, peste 90% dintre europeni, indiferent de varsta, aloca in medie o luna de zile perioadei de cercetare proprie. Neincrezatori in discursurile vanzatorilor, peste 50% dintre consumatorii europeni au incredere mai degraba in intuitia proprie sau cea a apropiatilor, in analiza personala desfasurata pe Internet sau in sfaturile prietenilor si ale familiei.

Pe fondul crizei, europenii au revenit la fundamentele consumului, respectiv o buna achizitie este inainte de toate un bun raport calitate-pret, iar cautarea unui pret bun presupune bineinteles comparatia acestora.

In aceste conditii, peste 59% dintre europeni compara cu atentie preturile, iar acest tip de comportament afecteaza toate generatiile, in toate tarile.

In Romania, peste 65% din populatie compara preturile inainte de a trece la achizitia propriu-zisa, procent ce se numara printre cele mai ridicate din Europa, alaturi de Belgia, Portugalia sau Slovacia.

Britanicii sunt cei care acorda cea mai mica importanta acestui aspect, in medie, doar 47% dintre acestia fiind atenti la o analiza comparativa a costurilor.

In plus, promotiile reprezinta in continuare un instrument de marketing la care tot mai multi consumatori sunt sensibili, fiind cautate de peste 50% dintre europeni.

Studiul "Observatoire Cetelem 2011" a fost realizat in decembrie 2010, pe un esantion reprezentativ de 8.700 de persoane, cu varsta de peste 18 ani.

Cercetarea a vizat 13 tari in care compania Cetelem opereaza, respectiv Germania, Belgia, Spania, Franta, Ungaria, Italia, Polonia, Portugalia, Cehia, Romania, Marea Britanie, Rusia si Slovacia.