Potrivit sondajului, citat de Agerpres, 10% dintre cei intervievati au declarat ca aloca mai mult de jumatate din venituri pe plata creditelor. De asemenea, 37% dintre romani dau cel mult jumatate dintre venituri pe credite, iar 53% au afirmat ca nu au contractat niciun credit.

Romanii cunosc cele mai multe informatii despre banci (98%), urmate de cele despre companiile de asigurari (90%), fonduri de pensii private (88%), fonduri de investitii (78%), institutii financiare non-bancare (62%) si piata de capital (61%).

Pe de alta parte, populatia isi doreste o informare mai buna despre termenii financiari, pe primul loc situandu-se subiectul “Diversificarea riscului”, cu 67% dintre cei chestionati.

In acelasi timp, 60% dintre romani stiu mai putine lucruri despre ce inseamna DAE (dobanda anuala efectiva) si vor sa afle mai multe detalii, precum si despre capitalizarea dobanzii (59%), dar si despre codebitor (47%).

De asemenea, la intrebarea 'Pentru care dintre urmatoarele produse/servicii sau termeni financiari simtiti nevoia sa primiti mai multe informatii?', 59% dintre cei chestionati au facut referire la modalitatea de a lua un credit, astfel incat sa nu apara probleme financiare, iar 52% au optat pentru cum sa faca dovada platii atunci cand platesc facturile de utilitati la bancomat sau pe Internet. In plus, 39% dintre respondenti au afirmat ca vor sa afle mai multe informatii despre cum se face plata cu cardul in magazine.

Conform studiului GfK Romania, la nivel general, increderea romanilor in sistemul bancar din Romania a crescut, in 2016, cu 7%, pana la 40%, comparativ cu ultima statistica realizata in 2011.

Pe locurile urmatoare in topul increderii se afla: companiile de asigurari, cu 29%, fondurile de pensii private (26%), fondurile de investitii (22%), institutiile financiare non-bancare (19%) si piata de capital (16%).

La capitolul masurilor necesare pe care bancile ar trebui sa le ia pentru a castiga increderea populatiei, 24% dintre romani vor dobanzi mai bune, 18% opteaza pentru comunicare/informare/educare, 17% pentru corectitudine/seriozitate/respectarea conditiilor contractuale, 14% pentru transparenta/informatii clare si numai 1% pentru interactiunea cu un personal amabil si bine pregatit.

Cercetarea 'Educatie financiara' a fost realizata de GfK Romania la solicitarea ARB, in perioada 25 aprilie - 3 mai 2016, pe un esantion de 1.022 de persoane. Interviurile au fost realizate telefonic, iar datele prezentate in studiul din acest an au avut ca termen de comparatie rezultatele dintr-o cercetare similara de piata realizata in anul 2011.