"O sugestie ar fi sa nu asteptati sa vina clientii la dumneavoastra (bancherii - n.r.). Mergeti dumneavoastra la ei. Oamenii sunt speriati. Oamenii au aceasta neincredere si nu isi dau seama ca pot sa vina la banca. Pentru ei banca este o spaima, daca se duc acolo le iau gatul. Prefera sa ocoleasca trei strazi decat sa treaca pe la o banca. Nu asteptati sa vina, clientii sunt speriati", a spus Meiu,.

El a precizat, legat de afirmatia bancherilor potrivit careia reglementarile vor aduce costuri, ca pentru clienti acestea au fost crescute si pana in prezent, iar acestia nu intelegeau de ce cheltuielile cresc in conditiile in care EURIBOR scadea.

"Creditarea responsabila, acesta este lucrul pe care trebuie sa il stie toata lumea", a spus oficialul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).

Meiu a aratat ca la televizor sunt multe reclame, care spun ca orice problema se rezolva prin creditare, dar nimeni nu precizeaza cum se ramburseaza creditele.

"Degeaba se plang in prezent bancile de creditele neperformante. Cand s-au dat creditele acelea cu lopata, s-a gandit cineva ca trebuie date si inapoi?", a spus Meiu.

El este de acord ca, in viitor, clientul trebuie sa se afle in centrul activitatilor bancare, dar nu precum "caprioara si lupii in jurul ei".

Referitor la costurile pe care le implica reglementarea, Meiu a spus ca ANPC vrea ca bancile sa faca profit, dar nu sa fie prea mare si, pentru acest lucru, trebuie sa imparta costurile cu consumatorii.

"Bancherii sunt mentionati in Biblie, sub forma de camatari. La fel este si cea mai veche meserie din lume, care nu a murit. Niciodata sistemul financiar nu o sa moara", a spus Meiu.

Unii bancheri, pregatiti sa accepte noi reesalonari si reduceri de rate

In replica, bancherii se declarat pregatiti pentru cel de-al al doilea val de restructurari de credite, din cauza masurilor de austeritate anuntate in sectorul public.

"Incepand cu trimestrul al patrulea din 2008, unele credite au inceput sa aiba probleme la rambursare din doua motive. Primul este criza, iar o parte din populatie chiar nu a mai putut sa plateasca. Acum ma refer si la ce se va intampla maine, daca populatia considerata angajata bugetar, care va avea veniturile reduse si care are credite la noi, va mai putea sa plateasca? Nu. Trebuie sa restructuram 30% din portofoliul de credite? Cam atat reprezinta imprumuturile acordate bugetarilor. Asta inseamna costuri, iar veniturile raman la fel", a declarat, joi, directorul general al Piraeus Bank Romania, Catalin Parvu.

El a precizat ca un al doilea motiv pentru care creditele s-au confruntat cu probleme la rambursare a fost gradul de supraindatorare.

"Ne asteptam sa existe un al doilea val de restructurari din cauza masurilor de austeritate. Sistemul bancar este pregatit ca sa faca cu brio. S-a vorbit ca 25-30% din clientii sectorului bancar vor fi afectati de reducerea veniturilor", a spus, la randul sau, presedintele Alpha Bank Romania, Sergiu Oprescu.

El a aratat ca posibilitatile de restructurare sunt in prezent mai avansate comparativ cu 2009 si ca nu se va mai discuta despre restructurari pentru clienti care si-au pierdul locul de munca, ci pentru persoane cu venituri mai reduse, proces mult mai usor de realizat din punct de vedere al sistemului bancar.

Potrivit datelor centralizate de Banca Nationala a Romaniei, o cincime de creditele destinate populatiei au fost acordate de banci salariatilor din sectorul public, ceea ce reprezinta aproximativ 20 de miliarde de lei (4,8 miliarde euro).

Ce se mai intampla cu recuperatorii?

Mai departe oficialul ANPC a mentionat ca, in prezent, autoritatea a trimis mai multe puncte de vedere legate de un proiect inaintat de Parlament privind reglementarea recuperatorilor de credite.

In martie, ANPC a anuntat ca analizeaza posibilitatea reglementarii domeniului companiilor de recuperare de creante, in conditiile in care exista plangeri legate de aceasta activitate.

Recuperarea de creante este activitatea prin care o companie incearca sa determine debitorului sa plateasca creditorului creantele restante, inclusiv eventualele majorari si penalizari percepute.