Conform cercetarii, 57% dintre tinerii de 14-19 ani din Romania sunt clienti ai unei banci, procentaj care creste la 92% pe segmentul de varsta 20-25 de ani. De asemenea, mai mult de jumatate dintre tinerii de 20-25 de ani (51%) sunt angajati, iar 58% castiga cel putin 1.000 de lei.

In plus, ponderea totala a celor care primesc bani de la familie, pe aceasta grupa de varsta, este de 67%, in acest context educatia financiara provenind, predominant, din familie (80%), in timp ce scoala detine o pondere de numai 15%.

Studiul de specialitate mai releva faptul ca 63% dintre tinerii de 14-19 ani au trecut pragul unei banci in ultimele trei luni, iar cei din categoria 20-25 de ani au facut acelasi lucru in 78% dintre cazuri.

Totodata, 66% dintre tinerii cu varste cuprinse intre 14 si 25 de ani detin un cont curent la o banca din Romania, 45% sunt titulari ai unui card de debit si aproximativ 30% folosesc internet banking. Procentajul celor din categoria de varsta 20 - 25 de ani, care utilizeaza internet banking-ul este de 44%, in timp ce mobile banking-ul are un grad de utilizare de 29,5% (20-25 ani) si de 12,5% (14-19 ani).

"Principala doleanta a tinerilor, in raport cu o banca, tine de calitatea serviciilor si a personalului (30%), urmata de un nivel bun al dobanzilor practicate si a comisioanelor (15%) si incredere (10%). 71% dintre tineri si-ar dori, ca solutii inovatoare, din partea unei banci, autentificarea prin amprenta (71%), plata prin intermediul telefonului sau al ceasurilor inteligente in magazine si restaurante (55%), plati de tip contactless in magazine (37%)", se arata in studiul citat.

Trei sferturi din tineri primesc bani de la familie

In ceea ce priveste sursa veniturilor, 74% inca mai primesc bani de la familie (ambele grupe de varsta), iar 81% incaseaza aceste fonduri cash. Indiferent de sursa, banii sunt cheltuiti, in principal, pe haine si incaltaminte (82% in cazul grupei de varsta 14-19 ani, 81% pentru 20-25 de ani), iesiri in oras (81% pentru 14-19 ani, 84% pentru 20-25 ani) sau nevoi personale de ingrijire (74% pentru 14-19 ani, 80% pentru 20-25 ani).

Intrebati pentru ce ar economisi bani, daca ar face acest lucru, tinerii au pus pe primul loc vacantele (67%), urmate de studii sau cursuri specializate (44,5%) si imbracaminte (37,7%).

“Atunci cand sunt conectati la internet, tinerii folosesc retelele sociale (87%), cauta informatii (87%), asculta muzica (78%), utilizeaza aplicatii pentru mesaje (70%), trimit sau primesc emailuri (62%), vizioneaza canale TV sau filme (58%), fac tranzactii online (46%) si citesc presa online (45%). Peste 53% isi doresc sa se angajeze inca din timpul studiilor, in timp ce 35% vor sa isi gaseasca un job dupa absolvirea lor. La primul loc de munca, tinerii isi doresc sa primeasca un salariu cuprins intre 1.000 si 1.500 de lei (31%), 1.500 si 2.000 de lei (25%) si de peste 2.500 de lei (21%). In cazul grupei de varsta 20-25 de ani, asteptarea privind salariile de peste 2.000 de lei e ceva mai mare”, noteaza studiul BCR.

Studiul 'Perceptia tinerilor despre sistemul bancar din Romania' a fost realizat la sfarsitul lunii august, in randul si cu sprijinul tinerilor participanti in cadrul programelor Summer Job and Learn @BCR, fiind colectate 1.968 de chestionare valide, din care 32% din Bucuresti, iar 68% din restul tarii.