La fel ca sute de mii de romani, si Sebastian a profitat de reducerile din magazine. El a si cumparat un pulover. "Am mers la casa am platit cu cardul, totul a fost ok. Dupa sarbatori am verificat contul prin serviciul online si am vazut o operatiune ciudata. Imi erau returnati banii pe care i-am dat initial pe produs si imi era retrasa suma neredusa a produsului. Cand am sunat la magazin acesta mi-a spus ca a fost o greseala, produsul nu era redus si ca asta e, trebuie sa merg mai departe", spune Sebastian Jacota, client.

Dupa ce a facut reclamatie, tanarul si-a primit banii, insa a cerut socoteala bancii la care avea salariul si cardul de mai bine de 10 ani. Fara stirea lui, angajatii ii intrasera in cont si, la cererea magazinului, i-au luat 279 de lei, in loc de 199 de lei, cat ii incasase initial comerciantul.

Inspectorii ANPC au descoperit ca schema reducerilor mincinoase nu este izolata si functioneaza astfel. Vanzatorul incaseaza pretul redus de la client, dar casa de marcat emite bon fiscal pe pretul intreg. Comerciantul instiinteaza banca de asa-zisa "eroare" si cere recuperarea diferentei. Banca ii da banii din contul omului, fara sa il intrebe si pe acesta, asa cum prevede legea.

Reprezentantii bancii sustin ca astfel de cazuri, numite in limbaj specializat "cash-back" sunt frecvente. "Cazul are la baza o eroare de arbitraj a tranzactiei, data fiind neintelegerea initiala dintre client si comerciant. Bonul fiscal aferent tranzactiei in cauza clarifica natura neintelegerii. Banca a actionat in buna credinta, in contextul tranzactiilor de cash-back intre comercianti si cumparatori", sustine Jacota.

"Nicio banca din Romania nu are dreptul potrivit legii sa intervina in contul unui client fara autorizarea acestuia, deoarece nu se poate face nicio operatiune fara autorizarea titularului contului respectiv"
, relateaza Codrut Avram, avocat.

"Operatorul economic atrage potentialii clienti prin oferte si reduceri pe care nu le opereaza si la casa. Ele sunt doar semnalizate in cadrul magazinului. Consumatorul e tentat, achizitioneaza produsul, in cumpara si constata mai tarziu ca nu avea de fapt reducere. In mod obligatoriu, cand avem bonul de la casa, verificam daca suma de pe el este aceeasi cu cea de pe eticheta"
, explica Mirona Daia, director control si supraveghere in cadrul ANPC.

Doar in luna ianuarie Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a descoperit ca 32 de magazine din Capitala au pacalit clientii cu aceasta schema.