Noile reglementari privind creditele pentru consumatori au intrat in vigoare, iar unele banci au inceput deja sa traga de timp, invocand cele 90 de zile pe care le au la dispozitie ca sa modifice contractele.

"Eu am un credit ipotecar in franci elevetieni. Astazi (marti, n.r.) am sunat sa verific daca sunt la curent cu ordonanta si cu faptul ca vor trebui sa imi scoata comisionul de risc din credit, iar raspunsul a fost ca ei nu sunt informati si ca au 90 de zile la dispozitie ca sa se informeze. Pana atunci, insa, eu va trebui sa suport comisioane ilegale", spune Laura Ciocan, clienta uneia dintre cele mai mari banci din Romania.

Complet gresit, spun in cor reprezentantii ANPC si avocatii. Comisioanele trebuie eliminate sau reduse, dupa caz, imediat! Daca nu se intampla asta, poti face plangere la Protectia Consumatorilor sau poti actiona banca in justitie.

"Daca este refuzat, clientul are dreptul sa dea banca in judecata", afirma Gheorghe Piperea,  avocat specialist in faliment si insolventa.

"Am un credit ipotecar si azi (marti, n.r.) am facut rambursare anticipata de 6.000 de euro pentru care, in loc sa mi se retina comisionul de 1%, s-a retinut tot cel vechi (asta dupa ce am avut confirmarea operatorului bancar ca se aplica noul comision). Am sunat la informatii si mi-au spus ca au termen 90 de zile sa aplice noile prevederi. La intrebarea mea daca voi primi inapoi banii nu au stiut ce sa-mi raspunda", se plange Anca, si ea clienta a unei banci din top 5.

Intr-adevar, bancile au la dispozitie de-acum inca trei luni sa cheme clientii la sediile lor pentru semnarea actelor aditionale, care sa contina noile reglementari. Ceea ce NU inseamna, insa, ca au voie sa perceapa vechile taxe pana in toamna si abia la expirarea termenului sa le diminueze.

"Noi ne dam seama ca modificarile nu pot fi facute peste noapte. Dar creditorii sa nu inteleaga ca au la dispozitie 90 de zile si abia dupa aceea trebuie sa micsoreze comisioanele. Nu. Aceste actiuni intra in vigoare imediat. Ca le trebuie timp sa scrie si aceasta expresie in text, asta e alta problema", ne-a declarat Mihail Meiu, director in cadrul ANPC.

Sfaturile ANPC pentru cei care au contracte de credit in derulare:

- refuzati comisioanele pentru unele operatiuni cu numerar, pe care bancile le percep la plata ratelor (comision de plata a ratei in avans, comision pentru plata prin intermediar etc.);

- cereti bancii sa stopeze incasarea comisioanelor aferente creditului, care nu sunt prevazute in ordonanta 50/2010;

- in maximum 90 zile (incepand cu 21 iunie), institutiile de creditare va vor trimite acte aditionale de modificare a contractelor existente; verificati daca modificarile sunt in conformitate cu prevederile ordonantei, creditorul nu are voie sa va propuna altceva decat prevede actul normativ - daca aveti obiectii, notificati in scris creditorul, altfel se considera acceptare tacita;

- in aceasta perioada, e posibil sa primiti de la banci si oferte de modificare a contractelor de credit existente care NU AU LEGATURA cu asigurarea conformitatii contractului cu dispozitiile ordonantei; poate fi vorba de trecerea de la dobanda variabila la dobanda fixa sau alte modificari si NU SUNTETI OBLIGATI sa acceptati aceste oferte; chiar daca vi se propune o dobanda mai mica, interesati-va de nivelul actual al dobanzilor de pe piata, pentru a vedea cat de avantajoasa este oferta;

 - daca doriti sa rambursati anticipat un credit, in conditiile ordonantei 50/2010 (fara comision de rambursare la creditele cu dobanda variabila sau cu comision de 1% pentru dobanda fixa), o puteti face chiar daca institutia de credit nu a modificat contractul pe care il aveti; din 21 iunie, orice prevedere din contract referitoare la un comision de rambursare ce contravine ordonantei este nula; creditorul trebuie sa va calculeze suma de rambursat conform legii si sa includa doar comisioanele acceptate de ordonanta de urgenta si nu pe acelea existente in contractul de credit;

- utilizati notificari scrise in relatia cu creditorul (notificari depuse la registratura institutiei de credit cu numar de inregistrare sau trimise prin posta cu confirmare de primire); exista situatii in care consumatorii care doresc sa beneficieze de noile reglemantari legale (rambursare anticipata a creditului sau eliminarea unor comisioane) sunt refuzati verbal de creditorii care se prevaleaza fie de termenul de gratie de 90 de zile pentru actualizarea contractelor, fie de motivul fals ca ordonanta nu a intrat in vigoare; corespondenta scrisa cu creditorul, urmata eventual de un refuz al acestuia de a aplica prevederile OUG 50/2010 constituie suportul legal pe baza caruia puteti sa sesizati Protectia Consumatorilor sau sa initiati o actiune in instanta.

La incheierea unui nou contract de credit:

- cereti formularul standard cu parametrii tehnici ai creditului si verificati daca a fost completat cu toate informatiile privind costul creditului; folositi acest formular pentru a compara ofertele de la posibili  creditori; formularul contine suma totala de rambursat (rate, plus dobanzi, plus comisioane) ce poate fi folosita cu usurinta ca parametru pentru a compara diferite oferte;

- cereti un exemplar al contractului de credit pentru a-l studia in liniste acasa, inainte de a semna; daca aveti neclaritati, cereti parerea unui consultant; creditorul este obligat sa va prezinte contractul cu cel putin 15 zile inainte de semnare, iar pentru orice derogare trebuie sa va ceara acordul scris - fiti reticenti cu aceste solicitari!