Conform proiectului de norme, prezentat de Mediafax in urma cu doua saptamani, firmele care depun oferte pentru un parteneriat public-privat vor fi selectate pe baza rezultatelor obtinute la proiecte similare din ultimii 5 ani si in urma unui audit financiar pe ultimii 3 ani, investitia fiind derulata obligatoriu printr-o companie de proiect in care investitorul este majoritar.

Principalele criterii de analiza si selectie a candidatilor cu care vor fi semnate contractele sunt scrisorile de garantie bancara sau alte dovezi de asigurare a riscului profesional, cifra de afaceri globala sau in domeniul de afaceri aferent proiectului din ultimii trei ani si un audit financiar emis de persoane autorizate, pe precedentii trei ani financiari.

Ofertantul va trebui totodata sa demonstreze ca a inteles obiectivele proiectului, prin elaborarea unui document prin care sa prezinte in concept propriu cateva elemente legate inclusiv de colaborarea cu partenerul public si valoarea estimata a investitiei, precum si ca exista un acord de principiu incheiat intre asociatii firmei interesate.

Pentru lucrari publice de interes local, precum drumuri comunale, zone de agrement, canalizare si termoficare, locuinte sociale, amenajare de terenuri cu destinatie forestiera, proiectele de parteneriat public-privat vor putea fi initiate de catre consiliile judetene, in timp ce proiectele de parteneriat public-privat pentru drumuri judetene, retele de alimentare cu apa realizate in sistem zonal, obiective turistice de interes judetean sau regional nu vor putea fi initiate decat de Guvern si ministere.

Contractele de parteneriat public-privat pot fi de tipul proiectare-construcţie-operare-transfer, constructie-operare-dezvoltare-transfer, constructie-operare-transfer, dezvoltare-intretinere-operare-transfer si reabilitare-operare-transfer.

"Regimul de taxare poate reprezenta un cost aditional al investitorilor, cost care poate sa nu apara in cazul unui proiect de referinta, cum ar fi taxe funciare, taxe locale, impozite, taxe de timbru", se arata in normele de aplicare.

Unitatea Centrala pentru Coordonarea Parteneriatului Public-Privat din Ministerul Finantelor va fi reorganizata la nivel de directie generala in subordinea Secretariatului General al Guvernului. Prin aceasta unitate va fi verificat fiecare anunt de intentie sau alta documentatie complementara transmise de catre partenerul public pentru publicare in Sistemul Electronic de Achizitii Publice si in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, in cazul in care valoarea proiectului depaseste cinci milioane euro.