Practicile companiilor de ocolire a platii taxelor au devenit un subiect politic fierbinte in Europa, iar executivul UE a deschis investigatii legate de acordurile fiscale incheiate de unele state cu multinationalele, inclusiv cele dintre Luxemburg si grupul auto Fiat si retailerul online Amazon.com.

Organizatii sindicale care reprezinta milioane de angajati din Statele Unite si Europa, precum si organizatia sociala War on Want au solicitat Comisiei Europene sa extinda investigatia pentru a include si McDonald's.

Federatia Europeana a Sindicatelor din Serviciile Publice si Sindicatul International al Angajatilor din Sectorul Serviciilor sustin ca McDonald's a economisit bani din taxe prin plata de catre restaurantele operate a unor redevente echivalente cu 5% din cifra de afaceri catre subsidiara din Luxemburg.

Reprezentantii biroului european al McDonald's nu au fost disponibili pentru a comenta informatia. Anterior, compania a precizat ca respecta legislatia fiscala din tarile unde desfasoara operatiuni.

O investigatie efectuata de Reuters in 2012 a scos la iveala ca restaurante fast-food intre care Burger King, Subway si McDonald's au redus facturile fiscale prin intermediul redeventelor pentru utilizarea brandurilor, platite catre subsidiare din state cu nivel scazut de fiscalizare.

Declaratiile fiscale din Luxemburg arata ca divizia McD Europe Franchising a incasat redevente de peste 1 miliard de dolari de la francizati si de la subsidiarele McDonald's din Europa, in 2013.

Compania a platit impozit de doar 1,4% dintr-un profit de 288 de milioane de dolari in 2013, cu mult sub impozitul pe profitul companiilor de circa 29%, practicat in Luxemburg.

Organizatiile sindicale considera ca nivelul scazut de impozitare poate fi datorat utrilizarii scutirilor fiscale pentru exploatarea proprietatii intelectuale, cu toate ca McDonald's ar putea profita si de faptul ca multe dintre operatiunile sale au loc prin intermediul sucursalei elvetiene.

Potrivit juristilor consultati de Reuters, companiile pot beneficia de impozite mici prin transferarea profiturilor legate de brevete si branduri catre subsidiarele din Elvetia.