Documentul a fost anuntat, miercuri dimineata, de Guvern pe lista actelor normative care "ar putea fi incluse" pe agenda sedintei de miercuri.

In urma cu doua saptamani, agentia Mediafax a anuntat ca Guvernul negociaza cu reprezentantii companiilor petroliere scaderea cotei de biocarburant care ar trebui majorata, conform legii, incepand cu anul viitor la benzina si amanarea intregului calendar in care aceasta cota urmeaza sa creasca semnificativ in urmatorii ani, dar si a datei pana la care furnizorii trebuie sa introduca pe piata benzina mai buna calitativ.

Discutiile au avut loc in contextul in care Executivul incearca sa convinga companiile petroliere sa nu majoreze pretul carburantilor ca urmare a introducerii accizei de 7 eurocenti pe litru. La discutiile de la Palatul Victoria au venit atunci atat reprezentantii companiilor petroliere, printre care OMV Petrom si Rompetrol, dar si oficialii ambasadei Kazahstanului la Bucuresti, tara care detine, prin KazMunaiGaz, pachetul majoritar de actiuni la grupul Rompetrol.

Presedintele Traian Basescu a criticat la acel moment intentia Guvernului de a accepta aceste facilitati. "Am inteles ca ultima varianta, care arata niste oameni fara orizont, este sa le dea derogari producatorilor de benzina si motorina pentru intrarea pe urmatoarele etape de combustibili, cu nivel de poluare mult mai mic, vor sa le dea derogari sa nu mai faca investitii in instalatiile din rafinarii, numai sa absoarba aceasta crestere in pretul actual. Nu cred ca vreun producator de benzina, motorina, pacura va accepta asa ceva. Dar tu, ca prim-ministru, sa spui: „Dragi producatori de motorina si benzina, otraviti romanii, ca merge, ca eu am nevoie de bani pentru campanie, sa pun acciza. Continuati sa-i otraviti. Nu investiti sa diminuati nivelul de noxe din combustibili.”. Mi se pare aberanta abordarea si lipsita de orice fel de responsabilitate. Dar acesta este tipul de politician care pune mai presus interesele lui decat interesul national si interesul colectivitatilor. Cum sa stopezi programul de imbunatatire a calitatii combustibililor numai ca sa faci rost de bani pentru campanie electorala ?", a afirmat Basescu.

Seful statului a anuntat ca nu va promulga bugetul daca acciza va fi majorata, premierul Victor Ponta precizand ulterior ca negociaza cu Fondul Monetar International si Comisia Europeana amanarea cu trei luni a datei de majorare a accizei la motorina, folosita de catre transportatorii de marfa, si aplicarea acesteia doar la benzina.

In 2011, Guvernul a decis ca, incepand cu 2013, motorina si benzina vor trebui sa includa o cota de biocarburant de minimum 6%. Conform calendarului stabilit atunci, cota de biocarburant din benzina trebuia sa creasca la 8% din 2015, la 9% din 2017 si la 10% din 2019.

Cu putin inainte de anul 2013, in ultimele zile ale anului 2012, Guvernul a anulat obligatia cotei de 6% biocarburant in motorina, a amanat cresterea cotei la 7% in motorina pentru 2016 si a stabilit pentru acest an, pentru benzina, un continut de biocarburant de minimum 5%, in loc de 6%.

Atingerea acestei cote de 6% a fost fixata atunci pentru anul 2014.

La aceste moment, Guvernul negociaza insa cu reprezentantii companiilor petroliere nu majorarea, ci scaderea cotei prevazute pentru anul viitor la benzina si amanarea intregului calendar de majorare.

Astfel, pentru anul viitor este negociata acum, la benzina, o cota de biocarburant de 4,5%, care sa urce la 8% abia in 2018, nu in 2015. Tintele pentru anii 2017 si 2019, cu 9%, respectiv 10% cota de biocarburant vor fi anulate. La motorina este negociata pentru 2016 o cota de biocarburant de 6,5%, nu de 7%.

O alta facilitate care va fi acordata companiilor este amanarea cu trei ani, respectiv pana in 2019 in loc de pana in 2016, a datei pana la care furnizorii trebuie sa introduca pe piata benzina mai buna calitativ, cu un continut de oxigen de maximum 2,7% m/m si cu un continut de etanol de maximum 5% v/v.

La randul lor, distribuitorii finali de benzina vor comercializa doar din 2018, in fiecare statie de distributie pe care o detin, acest tip de benzina.

In acelasi timp, companiile petroliere nu vor mai fi obligate sa reduca pana la sfarsitul anului viitor din emisiile de gaze cu efect de sera, generate pe durata ciclului de viata pe unitatea de energie a carburantului si energia furnizata, ci li se va acorda timp pana in 2020 sa isi indeplineasca aceasta obligatie.

Conform legislatiei in vigoare, pana la data de 31 decembrie 2020, furnizorii au obligatia sa reduca, in etape, emisiile de gaze cu efect de sera, generate pe durata ciclului de viata pe unitatea de energie a carburantului si energia furnizata, cu pana la 10%, in raport cu emisiile de gaze cu efect de sera generate pe durata ciclului de viata pe unitatea de energie de carburantii fosili in 2010, avand ca referinta standardul pentru carburanti aferent acelei perioade. Aceasta reducere este efectuata in etape, mai intai cu o cota de 6%, din care o parte, respectiv 2%, ar trebui diminuata pana la sfarsitul anului viitor, iar 4% - pana la data de 31 decembrie 2017, la care se adauga reduceri suplimentare, pana la totalul de 10%, prin utilizarea oricarei tehnologii, inclusiv captarea si stocarea carbonului in procesul de productie a carburantului, prin care se pot reduce emisiile si prin folosirea de reduceri de emisii certificate - CER achizitionate in conformitate cu mecanismul de dezvoltare curata instituit prin Protocolul de la Kyoto.

Guvernul va stabili insa acum reducerea de 6% nu mai trebuie operata pana la sfarsitul anului 2014, ca prima etapa cu 2%, si respectiv pana la finele anului 2017 cu 4%, ci ca poate fi efectuata pana la 31 decembrie 2020.