Măsura este pravazuta în Ordonanţa pentru plata defalcată a taxei pe valoare adăugată (TVA) aprobată miercuri, de Guvern. ″O măsură inutilă şi costisitoare pentru firmele corecte şi care nu va reduce evaziunea fiscală″, sunt de părere specialiştii.

În sistemul actual, dacă o companie emite o factură de 119 lei, din care 100 de lei marfa şi 19 lei TVA, toţi banii intră în contul firmei, care este obligată să ţină evidenţa TVA-ului. Noul sistem îi obligă pe paroni să aibă un cont doar pentru încasări şi unul pentru plăţile de TVA. Beneficiarul care nu plăteşte în contul corect riscă amenzi usturătoare.

Alina Necşulescu, tax manager KPMG: “Atât eu, ca şi furnizor, trebuie să vă indic contul meu de TVA, dar în situaţia în care eu nu fac lucrul ăsta, dumneavoastră, că şi beneficiar, sunteţi obligat să intraţi pe site-ul ANAF unde va fi publicată o lista cu toate conturile obligatorii, conturile de TVA speciale, în care va trebui făcută plata.”

În timp ce Ministrul Finanţelor crede că noul sistem va creşte încasările la buget, specialiştii sunt de altă părere.

Ionuț Mişa, ministrul Finanţelor: “Plata defalcată a TVA-ului este un mecanism care este introdus pentru a creşte gradul de colectare a TVA-ului la buget. Astăzi există o diferenţa mare între cei care nu plătesc TVA-ul şi îl folosesc în alte scopuri şi cei care sunt de bună credinţă şi fac aceste plăti.”

Alina Necşulescu, tax manager KPMG: “Se îngreunează activitatea bun platnicilor. Pentru contribuabilii care îşi îndeplinesc obligaţiile de zi cu zi e o povara în plus pentru ei.”

Gabriel Biriş, avocat legislaţie fiscală: “N-am auzit încă niciun oficial al Ministerului de Finanţe sau un alt susţinător al acestui proiect care să explice, de exemplu, cum rezolva contul de TVA problema fraudei din en-gross-urile de pe lângă Bucureşti sau oraşele mari. Ăia nu declara. Dacă nu declara, nu depun nimic în cont.”

Finanţiştii sunt de părere că firmele nu au suficient timp să pregătească aplicarea noului sistem care, în plus, va fi foarte scump.

Alina Necşulescu, tax manager KPMG: “Sunt costuri foarte mari de implementare. În funcţie de mărimea companiei, vorbim de sute de euro sau de milioane de euro. Un mare contribuabil - tocmai ce am vorbit cu tax managerul - o mare companie de telefonie, a zis că îl costă două milioane de euro modificarea sistemului IT.”

Autorităţile anunţă totuşi că sistemul este similar celui din Italia.

Gabriel Biriş, avocat legislaţie fiscală: “E o măsură care se zice că e copiată după măsura italiană. Eu am o rugăminte la guvernul nostru: să o copieze după italieni şi nu se mai opune nimeni. Să o copieze cu punct şi virgulă. Numai noi reinventăm apa caldă, dar avem WC-ul în fundul curţii.”

Sistemul va fi aplicat opţional, de la 1 octombrie, însă de la 1 ianuarie va deveni obligatoriu.