Iata mai jos povestea numelor unora dintre cele mai cunoscute branduri din lume care au revolutionat lumea cu produsele, serviciile si strategiile lor de marketing. Sunt companii care au ajuns cunoscute pretutindeni in lume. Sunt corporatii pe care orice manager de succes si-ar dori sa le conduca.

Adidas – poreclele ajung sa te urmareasca toata viata. Asta i s-a intamplat si fondatorului acestei  companii Adolf Adi Dassler.  Si fratele sau, Rudolf Rudi Dassler,  a ales sa-si construiasca tot o firma de incaltaminte. A numit-o initial Ruda. De aici si pana la Puma a mai fost nevoie doar de inlocuirea a doua litere.

Adobe – Adobe Creek este un rau. Cum a ajuns jumatate din numele sau un brand? Doar pentru simplul fapt ca apa trecea prin spatele casei unuia dintre cofondatorii firmei, John Warnock.

Apple
-  in 1970, cand Steve Jobs a vrut sa creeze o linie de PC-uri, computerele erau considerate instrumente ciudate si inaccesibile. Cand a venit vorba despre alegerea numelui companiei, parintele iphone-ului a apelat la unul din prietenii sai, pe care l-a rugat sa se gandeasca ce nume ar atrage atentia potentialilor clienti. Zis si facut. Co-fondatorul Steve Wozniak a ales numele localitatii din Oregon, in care locuia Jobs, ce purta denumirea de Apple datorita imprejurimilor pline cu livezi de mere

BAPE
- numele cu substanta pot ajuta un brand sa devina vizibil, sa-si nuanteze identitatea. BAPE este o companie de haine fondata in 1993 de catre producatorul muzical Dj Tomoaki „Nigo” Nagao, specializata in haine pentru femei, barbati si copii. La ora actuala include 19 magazine din Japonia, printre care Bape Stores, Bape Pirate Stores, Bape Kids Stores, Bapexclusive Aoyama si Bapexclusive Kyoto. Cel din urma include la randul sau Galeriile Bape, spatiu folosit deseori pentru organizarea de evenimente de moda si show-uri artistice, sponsorizate de Bape. Totodata, astfel de magazine exista si in Londra, Paris, New York, Hong Kong, Taipei, Shanghai, Seoul si Singapore.
Numele vine de la o veche zicala nipona, si anume: „O maimuta se scalda in apa”, facand referire la toleranta. A reprezentat conceptul ideal pentru organizatie, care a targetat vestimentatia tinerilor egoisti si increzatori in ei insisi. Cu alte cuvinte, atunci cand te gandesti la nume care sa-ti reprezinta organizatia, gandeste-te la ce anume vor fi bune produsele tale, care le va fi utilitatea.

Bridgestone
– denumirea reprezinta numele fondatorului, Shojiro Ishbashi, care in engleza se traduce  „bridge of stone” (podul de piatra).

Canon – deriva din Kwanan, primul aparat de fotografiat lansat de Laboratorul de Instrumente Optice.

Coca-Cola – s-au luat numele a doua dintre ingrediente si a iesit una dintre cele mai bune retete de brand: frunzele de coca si nucile de kola.

eBay – denumit initial Echo Bay Technology Group, site-ul de licitatii nu a putut folosi adresa de internet EchoBay.com, pentru ca domeniul era deja detinut de o companie miniera din Nevada. Astfel, s-a ajuns la prescurtarea eBay.

Google - putini stiu ca numele gigantului it este de fapt rezultatul unui cuvant scris gresit, care de altfel, exista in dictionar, si anume „Googol”. Acesta din urma defineste un numar foarte mare, mai exact 10 la puterea 100. Astfel, compania s-a gandit la un indicator al cantitatii titanice de informatii de pe internet. Numele domeniului a devenit asadar google.com, fiind de altfel disponibil in momentul in care fondatorii organizatiei cautau o adresa valabila pe care s-o inregistreze.Astazi, ambele cuvinte se gasesc in dictionar.

Haagen-Dazs - cum poti fi sigur ca numele companiei tale nu va fi replicat? Asigura-l. Asta au facut si creatorii Reuben si Rose Mattus in 1961, atunci cand au fondat magazinul lor de inghetata Haagen-Dazs, in New York. Desi numele suna destul de exotic, proprietarii business-ului sustin ca, de fapt, numele nu inseamna absolut nimic, acesta fiind si motivul pentru care l-au ales, dar si pentru faptul ca au observat atractia consumatorilor spre numele straine, mai putin cunoscute.

IBM – dupa ce a plecat din pozitia de functionar public, fondatorul companiei, Tom Watson, si-a denumit afacerea International Business Machines (IBM), pentru a le face in ciuda fostilor colegi.

IKEA – numele este compus din initialele fondatorului companiei Ingvar Kamprad si din cele ale satului in care s-a nascut – Elmtaryd Agunnaryd.

KIA – este traducerea caracterelor chinezesti care inseamna “Rasarit din Asia”.

Kodak - fondatorul companiei, George Eastman, era indragostit de litera K. Credea in unicitatea si eficacitatea ei. Pana sa se decida asupra numelui Kodak, in 1892, Eastman a incercat diverse combinatii de cuvinte care incepeau si se terminau cu litera „k”.  Denumirea perfecta trebuia sa fie usor de memorat si de pronuntat,  sa nu poata fi comparat cu nimic altceva, sa fie asadar original.

3M - cand s-a pus problema sa gaseasca un nume pentru compania lor, the Minnesota Mining si Manufacturing Company parea solutia ideala. Fondata in 1902 de cinci antreprenori din Two Harbors, din Minnesota (SUA), organizatia avea sa devina inovatoare. Insa numele lung suna mai degraba robotizat si plicticos. Atunci asociatii s-au gandit la un nume scurt, pe care consumatorii sa-l retina usor. Asa s-a nascut 3M – care astazi este asociat cu usurinta cu faimoasele post-it-uri. Abrevierile si acronimele reprezinta solutia perfecta pentru numele lungi si provocatoare, sustin astazi oamenii de afaceri.

Nike - in 1971, Bill Bowerman si Philip Knight, fondatorii companiei Blue Ribbon Sports, erau hotarati sa lanseze o noua linie de ghete de fotbal (soccer), pe care s-o marketeze cu un semn creat de Carolyn Davidson. Noua colectie de pantofi avea sa reliefeze spiritul victoriei, astfel incat mintile ascutite din marketing de la RBS au cautat in mitologia greaca diverse informatii pentru a-si gasi muza: Nike a reprezentat astfel zeita victoriei. Numele companiei a avut o asa de mare rezonanta, incat in 1978, Blue Ribbon Sports s-a rebranduit oficial in corporatia Nike.   

Nikon – prescrutarea de la Nippon Kogaku, care se traduce prin “Optica japoneza”.

Nintendo – provine din numele japonez Nintendou. “Nin” se traduce prin “de incredere”, iar “ten-dou” prin “Paradis”.

Nissan
– prescurtarea de la Nippon Sangyo.in traducere: “industrie japoneza”.

Nokia – la inceput a fost fabrica de cherestea, apoi de produse din cauciuc. Totul se intampla in orasul finlandez Nokia.

Pepsi – o enzima secretata de stomac, care a ramas fara doua litere - pepsina.

Reebok – forma stilizata a cuvantului “rhebok”, ce denumeste o specie de antilopa africana.

SAAB – prescrutarea de la numele original al companiei – Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Compania aeriana suedeza).

Samsonite - compania Schwayder Trunk Manufacturing, fondata in 1910 de Jesse Schwayder, producea serviete si valize extrem de rezistente, menite sa dureze pe termen lung. Schwayder si-a numit unul din primele sale produse Samson, dupa o cunoscuta figura biblica, un om cu puteri supranaturale, primite de la Zeul in care credea pentru a-si invige dusmani, a se lua la tranta cu leii si sa poata fi capabil sa ucida armate intregi. Schwayder a inceput sa foloseasca numele de marca Samsonite abia in 1941, iar in 1966 si-a rebranduit compania cu aceasta denumire. In mod semnificativ, numele relevante domina mintile oamenilor mult mai mult decat o fac numele comune.

Sharp – primul produs al companiei a fost un creion cu varf ascutit (ascutit se traduce in engleza prin “sharp”)

Sony – creatorii au apelat un pic la limba latina: “sonus”, adica “sunet”. Denumirea a fost aleasa pentru ca poate fi pronuntata cu usurinta in majoritatea limbilor.

Starbucks – este numele unui personaj din romanul lui Herman Melville, Moby Dick.

Verizon –  combinatia intre cuvantul latin “veritas” (adevar) si “horizon” (orizont).

Virgin Records
– numele i-a fost sugerat fondatorului companiei Richard Branson de catre un prieten care i-a spus ca “sunt complet virgini in aceasta industrie”.

Vodafone
– reprezinta o combinatie a cuvintelor Voce, Date si Telefoane.

Volkswagen
–  “masina poporului” in limba germana

Sursa: Business Insider