Fiat ofera clientilor din Franta un discount de 4.000 de euro din pretul de 17.000 de euro al vehicului sport utilitar Sedici, in timp ce Renault a redus in Marea Britanie pretul modelului Clio cu 22%, la 9.995 lire sterline (16.200 dolari).

Noul Passat al VW, lansat in noiembrie, este cu 675 de euro mai ieftin decat versiunea precedenta.

"VW reduce preturile de pe o pozitie solida. Preturile au scazut in timpul recesiunii iar situatia s-a inrautatit in trimestrul al patrulea, in pofida redresarii economice", a declarat Max Warburton, analist la compania de cercetare a pietei Sanford C. Bernstein din Londra.

Piata europeana se indreapta in 2011 spre al patrulea an de scadere, dupa ce guvernele au incheiat programele de stimulare care au sustinut vanzarile.

In 2010, Renault a realizat 63% din vanzari in Europa, Peugeot - 61%, iar Fiat - 46%.

VW a comercializat anul trecut 7,14 milioane de vehicule, din care 3,31 milioane, respectiv 46%, au fost livrate in Europa. Grupul german a raportat pentru 2010 un profit net de 6,84 miliarde euro, cel mai ridicat din industria auto.

Piata auto europeana s-a contractat in ultimii trei ani, iar in 2010 a inregistrat o scadere de 14%, la 13,8 milioane de vehicule livrate, fata de 16 milioane unitati in 2007, potrivit Asociatiei Producatorilor Europeni de Automobile.

In acest an, vanzarile de automobile din Europa ar putea scadea cu 2%, potrivit Renault.

Producatorii care nu acorda discounturi pierd deja teren, a spus Warburton, referindu-se la scaderea cotei de piata a Ford in Europa, cu 0,7 puncte, la 8% in ianuarie.

Cota Peugeot a coborat cu 0,3 puncte, la 13,6%, iar cea a Fiat cu 1,7%, la 7,5%.

In schimb, cota VW a crescut cu 1,5 puncte, la 22,1%, incluzand brandurile Seat, Skoda si Audi.

Peugeot, al doilea mare producator de automobile din Europa, anticipeaza ca preturile medii ar putea scadea cu 1%, dupa un declin de 2,2% in 2010.

Grupul francez ar putea renunta la obiectivul de crestere a cotei pe piata operatorilor de flote auto la 18% pana in 2012, in conditiile in care discounturile au ajuns la 20%. Cota actuala este cu trei puncte procentuale sub tinta stabilita.

"Deteriorarea preturilor ar putea sa faca 2011 un an mai dificil decat 2010. Din acest motiv suntem sceptici in privinta asteptarilor producatorilor auto de crestere a profitabilitatii", a declarat Arndt Ellinghorst, analist la Credit Suisse Group in Londra.

Capacitatea de productie excedentara din Europa este unul dintre motivele problemelor legate de preturi, a explicat Jeff Schuster, analist la compania J.D. Power & Associates din Troy, Michigan.

In Statele Unite, producatorii au redus capacitatea de productie cu 1,5 milioane de vehicule, din 2006, astfel incat redresarea lor are un avans de doi ani fata de companiile europene, care s-au folosit de imprumuturi garantate de stat si subventii pentru a evita restructurarile, a spus Schuster.

Programele primelor de casare i-au facut pe producatorii din Europa sa evite rezolvarea problemelor fundamentale, a adaugat el.

Politica de discounturi este mai agresiva in Spania si Italia, unde producatorii continua sa compenseze incheierea programelor de casare, potrivit companiei de consultanta JATO, din Marea Britanie.

In Germania, cea mai mare piata auto din Europa, discounturile medii au urcat la 11,1% in ianuarie, de la 10,7% in decembrie, potrivit unei publicatii de profil, care a constatat ca cele mai mai reduceri de preturi sunt oferite de Fiat, Renault, Ford si Peugeot.