Guvernul SUA a mai salvat o data General Motors de la faliment. Cel mai probabil, va trebui sa o faca din nou, noteaza editorii Forbes.

In prezent, guvernul american detine 500 de milioane de actiuni General Motors, adica 26% din companie. Pentru a iesi din criza in care se afla, o actiune ar trebui sa valoreze 53 de dolari, dar la ultima cotatie a bursei, suma abia se ridicase la 20 de dolari. Guvernul inregistreaza astfel o pierdere de 16,4 miliarde de dolari.

Trendul descendent al General Motors nu este unul recent. Compania valoreaza cu 39% mai putin decat in noiembrie 2010, iar in conditiile actuale este greu de crezut ca statul va dori sa isi vanda partea.

In anii `60, General Motors avea o cota de piata de peste 48% din totalul de autoturisme si camioane vandute in SUA. In prezent, cifra a ajuns la 18% si continua sa scada.

De ce nu vinde GM in SUA

Piata automobilelor evolueaza atat de rapid, incat, de obicei, cel mai bine vandut vehicul dintr-o categorie este si cel mai nou. Ciclul pe piata al unei masini dureaza aproximativ cinci ani, inainte de un eventual proces de redesign. De aceea este foarte important ca in momentul lansarii unui model nou, acesta sa fie proiectat astfel incat sa reziste concurentei o perioada mai lunga de timp. General Motors a aflat acest lucru pe propria-i piele, prin Chevrolet Malibu, un sedan de familie, la pret accesibil. Criticii auto nu privesc insa cu entuziasm lansarea lui Chevy Malibu 2013, despre care spun ca este mai slab si decat predecesorul sau. Intr-un test realizat de revista Car and Drive, pentru masini din acelasi segment, modelul Malibu 2013 a fost surclasat de toate competitoarele directe, Volkswagen Passat si Honda Accord (lansat pe piata in urma cu cinci ani). Punctajul obtinut a fost mai mic si decat cel reusit de Chevrolet Malibu 2008.

Consumul ridicat au autovehiculelor si spatiul redus la interior, sunt alte probleme de productie cu care se confrunta compania. Singurele solutii de moment par a fi acordarea de stimulente, lucru deloc profitabil. Speriati de progresul impresionant al Volkswagen, General Motors se chinuie sa aduca modificari in toate departamentele posibile.

De la numirea sa in fruntea companiei, in 2010, Dan Akerson a facut schimbari peste schimbari la nivelul conducerii, motiv de gluma pentru competitorii sai, care se lauda cu evolutii tehnice, mai putin legate de birocratie. Iar in cazul in care va fi reales, presedintele american Barack Obama s-ar putea sa nu mai fie la fel de nerabdator sa salveze pentru a doua oara compania de la dezastru.