Potrivit unui comunicat de presă al grupului francez, planul de transformare are ca scop realizarea unor economii de peste 2 miliarde de euro pe parcursul a trei ani şi punerea bazelor unui nou model de competitivitate.

"Dificultăţile cu care se confruntă Grupul, criza majoră prin care trece industria auto şi urgenţa tranziţiei ecologice sunt imperative care determină compania să accelereze această transformare. Acest proiect de plan va consolida capacitatea de adaptare a Grupului, prin concentrarea pe generarea de flux de numerar, păstrând în acelaşi timp clientul în centrul priorităţilor sale. Se bazează pe o abordare mai eficientă a activităţilor operaţionale şi pe gestionarea riguroasă a resurselor", se arată în comunicat.

Planul prevede, printre alte măsuri, optimizarea producţiei, suspendarea proiectelor de creştere capacitară planificate în Maroc şi România, precum şi realizarea unor studii pentru adaptarea capacităţilor de producţie în Rusia şi raţionalizarea activităţilor de fabricaţie a cutiilor de viteze în lume.

Se intenţionează, totodată, revizuirea capacităţii de producţie globală de la 4 milioane de vehicule în 2019, la 3,3 milioane până în 2024, precum şi "ajustarea" numărului de angajaţi din producţie.

Renault concediază 15.000 de angajaţi și închide fabrici

Producătorul auto francez Renault a mai anunţat vineri că va demara negocieri cu sindicatele pentru reorganizarea şi încetarea activităţii la unele fabrici de asamblare din Franţa, şi va concedia 15.000 de angajaţi pe plan global (din care 4.600 în Franţa).

Confruntat cu scăderea cererii, pe fondul pandemiei de coronavirus (COVID-19), Renault vrea să-şi reducă costurile cu două miliarde de euro, şi va reduce producţia, concentrându-se pe modelele mai profitabile.

Măsurile de restructurare - care includ concedieri, transferuri şi planuri de pensionare, care vor afectate sub 10% din forţa sa de muncă la nivel global - vor costa 1,2 miliarde de euro. În 2019, Renault avea 48.500 de angajaţi în Franţa. Statul francez deţine 15% din Renault.

"Groupe Renault intenţionează să facă ajustările necesare în privinţa forţei de muncă pentru a permite revenirea la o creştere rentabilă şi durabilă şi se angajează să se asigure că acestea se desfăşoară printr-un dialog exemplar cu partenerii sociali şi cu autorităţile locale. Acest proiect de ajustare a forţei de muncă urmează să se bazeze pe măsuri de recalificare, mobilitate internă şi plecări voluntare. Acesta se va întinde pe parcursul a trei ani şi va viza aproape 4.600 de posturi în Franţa, la care se adaugă reducerea cu peste 10.000 de alte posturi în restul lumii, unde Grupul este prezent", se precizează în comunicat.

Compania negociază un ajutor de salvare de cinci mld. euro cu statul francez

Planul mai prevede o îmbunătăţire a eficienţei şi reducerea costurilor de inginerie, prin raţionalizarea proiectării şi dezvoltării vehiculelor (reducerea diversităţii componentelor, creşterea standardizării) şi optimizarea resurselor (concentrarea dezvoltării tehnologiilor strategice cu valoare adăugată ridicată în sit-urile de inginerie din Ile-de-France şi optimizarea utilizării centrelor de cercetare şi dezvoltare din străinătate şi subcontractarea).

"Într-un context dominat de incertitudine şi complexitate, acest proiect este vital pentru a garanta o performanţă solidă şi durabilă, satisfacţia clienţilor fiind prioritară. Prin valorificarea numeroaselor noastre active, cum ar fi vehiculul electric, prin valorificarea resurselor şi tehnologiilor Grupului Renault şi ale Alianţei şi prin reducerea complexităţii dezvoltării şi producţiei vehiculelor noastre, dorim să generăm economii de scară pentru a ne restabili profitabilitatea globală şi pentru a ne asigura dezvoltarea în Franţa şi la nivel internaţional. Acest proiect ne va permite să privim către viitor cu încredere", a declarat Clotilde Delbos, CEO interimar al Renault, potrivit comunicatului.

Renault, Nissan şi Mitsubishi au anunţat anterior, pe 27 mai, un noul model de cooperare în afaceri, pentru reducerea costurilor, sporirea competitivităţii şi profitabilităţii la nivelul alianţei.

Într-o declaraţie comună, cei trei producători au anunţat că fiecare membru este de referinţă pentru regiuni, acţionând ca o poartă de acces şi ca un mecanism de sprijin pentru competitivitatea tuturor partenerilor. Astfel, Nissan va fi lider în unele regiuni, cum ar fi China, America de Nord şi Japonia, în timp ce Renault va servi de referinţă în Europa, Rusia, America de Sud şi Africa de Nord, iar Mitsubishi în sud-estul Asiei.

Producătorul auto francez încă aşteaptă finalizarea discuţiilor cu autorităţile de la Paris pentru un împrumut garantat de stat, în valoare de cinci miliarde de euro. Preşedintele Emmanuel Macron a avertizat că Guvernul de la Paris nu ar trebui să semneze împrumutul pentru Renault până când echipa managerială şi sindicatele nu vor finaliza discuţiile cu privire la forţa de muncă şi uzinele din Franţa ale Renault.

Joi, agenţia de evaluare financiară Moody's Investors Service a coborât cu o treaptă ratingul atribuit Renault, de la "Ba1" până la "Ba2", perspectiva asociată fiind una negativă.

"Retrogradarea ratingului Renault reflectă opinia Moody's că actuala criză provocată de coronavirus va provoca o înrăutăţire pronunţată a indicatorilor financiari ai Renault. Ne aşteptăm ca în 2020 marja de profit operaţional a Renault să scadă până la minus 3%, comparativ cu un nivel deja foarte slab de 0,8% în 2019", precizează agenţia de evaluare.

Analişti: Renault se confrunta cu dificultăţi încă dinainte de criza coronavirusului

Pe de altă parte, analiştii intervievaţi de AFP subliniază că Renault suferea de o slăbire a imaginii mărcii în Europa precum şi dificultăţi în parteneriatul cu Nissan şi Mitsubish, încă dinainte de criza coronavirusului.

Între 2009 şi 2019, grupul Renault a reuşit să îşi majoreze cota de piaţă în Europa cu peste un punct procentual, de la 9,2% până la 10,5%. Însă acest succes se datorează aproape în exclusivitate filialei româneşti Dacia, care şi-a dublat volumele de vânzări în timp ce marca Renault a pierdut teren. Reprezentanţii Renault recunosc faptul că în prezent marca în formă de romb este în prezent prea apropiată de Dacia şi trebuie să urce spre segmentul superior, potrivit Agerpres.

Problema este că ultimele modele de top ale Renault au fost răsunătoare. "Berlina Talisman nu s-a vândut decât în 6.800 de exemplare anul trecut în Franţa, est foarte slab", a constatat Flavien Neuvy, director la Observatoire Cetelem. De asemenea, cariera modelului Espace a fost scurtată de problemele de calitate şi rechemările la service care i-au afectat imaginea.

Şi mai grav este faptul că Renault a ratat tranziţia spre SUV-uri, automobile de tip 4x4 a căror piaţă a explodat. O dovadă în acest sens sunt vânzările dezamăgitoare ale modelului Renault Kadjar comparativ cu Peugeot 3008. Marca Renault a profitat mult tip de apetitul pentru monovolume, însă acest segment "care a susţinut mult timp Renault, s-a stins de la sine", explică Flavien Neuvy.

Fostul şef Carlos Ghosn este cel care a lansat Renault în cursa pentru volume cât mai mari. Împreună cu aliaţii japonezi Nissan şi Mitsubishi, Renault a atins în 2017 şi 2018 poziţia de lider mondial şi viza 14 milioane de unităţi vândute în 2022 (dintre care 5,5 milioane numai pentru grupul Renault).

Însă piaţa auto s-a schimbat în 2018, în special în China. Anul trecut Renault a vândut 3,8 milioane de vehicule, sub aşteptări. În aceste condiţii, capacităţile industriale nu sunt suficient de rentabile.

Pentru a-şi ţine uzinele în funcţiune, grupul Renault a avut tendinţa de a-şi vinde ieftin autovehiculele, ceea ce a afectat atât marjele de profit cât şi imaginea sa.

După arestarea lui Carlos Ghosn, alianţa Renault-Nissan a intrat în criză

În prezent, pe o piaţă saturată, constructorii "urmează mai ales o logică care vizează câştigarea de bani de pe urma fiecărei maşini vândute", a explicat Flavien Neuvy. Grupul PSA (Peugeot, Citroën) şi-a redus puternic costurile şi afişează o rentabilitate record în pofida unor volume mai mici de vânzări.

Renault "are mult prea multe modele diferite cu volume mult prea mici", concluzionează Ferdinand Dudenhöffer director la Center Automotive Research (CAR), cu sediul în Germania. În 2019, grupul Renault alinia între 45 şi 50 de modele în catalogul său sub mărcile Renault, Dacia, RSM, Lada şi Alpine.

După arestarea lui Carlos Ghosn în Japonia, în luna noiembrie 2018, pentru nereguli financiare la Nissan, alianţa Renault-Nissan a cunoscut un an de criză, sinonim cu un an pierdut. La aceasta s-au adăugat şi tensiunile dintre foştii directori generali ai celor doi constructori, Thierry Bolloré şi Hiroto Saikawa, care au provocat întârzieri în luarea unor decizii.

Parteneriatul dintre Renault şi Nissan "nu este capabil să majoreze economiile de scară în pofida unor volume importante", subliniază Ferdinand Dudenhöffer. "Această alianţă este una slabă...Ea nu poate impune nimic membrilor săi, spre deosebire de marile grupuri integrate precum Volkswagen sau Toyota", a căror rentabilitate este mult mai mare chiar dacă volumele de vânzări sunt comparabile, adaugă Dudenhöffer.

Renault şi Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault.

Renault a încheiat anul 2019 cu primele sale pierderi nete din ultimii 10 ani din cauza dificultăţilor întâmpinate de partenerul său japonez Nissan dar şi a scăderii vânzărilor şi a marjei sale operaţionale. Pentru a reduce costurile, mai multe modele Renault, care se numără printre cele mai puţin rentabile, ar urma să fie victime ale procesului de raţionalizare, chiar dacă este vorba de modele simbolice precum Espace sau Scenic.

Constructor de automobile din 1898, Groupe Renault este prezent în 134 de ţări şi a vândut 3,8 milioane de vehicule în 2019. Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999. Relansată în 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piaţa auto europeană.