Agenţia estimează că impactul pandemiei de coronavirus (COVID-19) va duce la o scădere a vânzărilor auto pe plan global de aproximativ 15% în 2020, urmată de o redresare de 6% - 8% în 2021.

Renault are o amplă rezervă de lichidităţi şi poate, în opinia S&P, să se bazeze pe garanţiile de la statul francez. Cu toate acestea, agenţia se aşteaptă ca în acest an câştigurile Renault, fluxul de numerar generat şi poziţia sa financiară să slăbească, în urma unui an 2019 deja dificil.

"Perspectiva negativă reflectă gradul ridicat de incertitudine privind impactul economic al pandemiei, implicaţiile asupra vânzărilor auto globale şi cum va fi afectată performanţa Renault şi capacitatea de a gestiona aşteptatul declin al câştigurilor", se arată în comunicatul agenţiei, preluat de Agerpres.

Citește și: Uzinele Dacia de la Mioveni reiau producția, la o lună după ce au trimis toți angajații în șomaj tehnic

De asemenea, S&P a menţinut ratingul "BBB minus" atribuit grupului auto francez PSA, dar a înrăutăţit perspectiva de la stabilă la negativă.

În martie, agenţia de evaluare financiară Fitch Ratings a retrogradat ratingul pentru datoriile pe termen lung ale Renault, de la "BBB minus" la "BB plus", perspectiva atribuită fiind negativă.

"Retrogradarea reflectă punctul nostru de vedere că pandemia de COVID-19 va afecta câştigurile şi fluxul de numerar al Renault în 2020. Scenariul actual al Fitch prevede o încetinire semnificativă a economiei globale în trimestrul al doilea, ceea ce va afecta vânzările de noi vehicule în prima jumătate a acestui an. Ne aşteptăm la o revenire a vânzărilor în a doua jumătate a acestui an şi în 2021, dar la un nivel mai mic decât preconizam anterior", a subliniat Fitch Ratings.

Agenţia apreciază că perspectiva "negativă" asociată ratingului Renault reflectă riscul unei noi deteriorări a profilului de credit al Renault dacă măsurile de izolare şi opririle de producţie care au legătură cu COVID-19 se vor prelungi, afectând şi mai mult operaţiunile şi lichiditatea Renault.

În februarie, şi agenţia de evaluare financiară Moody's a coborât cu o treaptă, de la "Baa3" la "Ba1", ratingul atribuit Renault, la categoria "junk" (nerecomandat pentru investiţii), cu perspectivă stabilă, după ce anul trecut producătorul auto francez a înregistrat primele pierderi din ultimii zece ani.

"Pe baza estimărilor companiei pentru 2020, care anticipează un declin suplimentar al marjei operaţionale, şi pe fondul slăbiciunii continue a mediului operaţional, nu ne aşteptăm ca Renault să-şi poată restabili pe termen mediu marja operaţională la un nivel viabil", se arată în comunicatul Moody's.

Instituţia precizează că perspectiva stabilă anticipează continuarea politicii fiscale prudente de către Renault, nivelul adecvat al lichidităţilor şi îmbunătăţirea rezultatelor financiare.

Remuneraţia şefilor Renault, redusă cu 25%

Board-ul Renault a decis să anuleze plata dividendelor pe 2019, pe fondul crizei provocate de pandemia de coronavirus (COVID-19), iar remuneraţia preşedintelui Jean-Dominique Senard şi a directorului general interimar Clotilde Delbos va fi redusă cu 25%, au declarat, pentru Reuters, surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.

Reducerea cu 25% va fi aplicată la remuneraţia din primul trimestru, iar în cazul în care criza continuă se va aplica şi în trimestrul doi, au precizat sursele, potrivit Agerpres.

Renault, unde statul deţine o participaţie de 15%, propusese anterior pentru 2019 dividende de 1,1 euro pe acţiune, faţă de 3,55 euro per per titlu pentru 2018. Adunarea Generală a Acţionarilor, amânată din cauza epidemiei, ar putea avea loc în mai sau în iunie, pentru a vota în legătură cu dividendele.

Câteva companii auto, cum ar fi Michelin şi Ford, au decis deja să reducă sau să suspende dividendele pe 2019, pentru prezervarea numerarului.

Guvernul francez va cere companiilor la care statul este acţionar să nu plătească dividende pentru 2019, a declarat luna trecută ministrul Muncii, Muriel Penicaud. Această declaraţie creşte presiunile pentru ca toate firmele franceze să renunţe la plata dividendelor în contextul crizei coronavirusului.

Grupul Renault a înregistrat în 2019 o pierdere netă de 141 milioane de euro (faţă de un profit de 3,3 miliarde de euro în 2018), în timp ce vânzările totale au scăzut cu 3,4% în ritm anual, până la 3,753 milioane vehicule.

Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999. Relansată în 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piaţa auto europeană. Renault România a anunţat, joi, că la uzinele Dacia de la Mioveni se va relua progresiv producţia începând din 21 aprilie, urmând ca din 4 mai să revină la activitatea normală.